تایتل تگ یا تگ عنوان title tagچیست؟ و نقش title tag در سئو

چطور باید "عنوان صفحه" یا تگ تایتل را بهینه سئو کنیم؟

تایتل تگ چیست؟ و نقش تایتل تگ در سئو

تایتل تگ چیست ؟

تایتل تگ(Title Tag)  یا  "تگ عنوان" چیست؟

"تگ عنوان" یا همون "تایتل تگ" یا "تگ تایتل" که از آن به "عنوان صفحه" هم یاد میشه (که از نظر معنایی درست و از نظر لغوی اشتباه است)به تگی در کد های اچ تی ام ال(html) که معرف و تعریف کننده ی "عنوان صفحه" است را تایتل تگ گویند.

 

 

کاربرد  title tag یا تگ عنوان چیست؟

تایتل تگ فقط چند جا کاربرد داره که یکی از اونها به شدت به سئو ارتباط داره

1-نمایش عنوان صفحه توی مرورگرها(کروم، فایرفاکس، اوپرا و....)

 

نمونه ای دیگر از تایتل تگ یا تگ عنوان در مرورگر کروم

2-زمان ذخیره شدن در بوکمارک ها(control+D)

3-در لیست نتیجه جستجوهای موتورهای جستجو(که بهش میگن SERP(سرپ چیه؟)) که توی این گزینه در ادامه ما باهاش خیلی کار داریم.

 

 

آیا تایتل تگ از متا تگ ها است ؟

خیر! تگ عنوان از متاتگ ها نیست(متاتگ چیست؟) خیلی ها اینجوری میگن اما اصلا درست نیست که اینجوری بگیم تایتل تگ یک تگ یونیک و یکتا است که در هد صفحه(head of html) قرار میگیره. درسته بقیه متاتگ ها هم در هد قرار دارند ولی title tag واقعا خیلی خاصه و فقط یکی ازش میتونیم توی هر صفحه داشته باشیم.

 

مثال و نمونه کد تایتل تگ:

برای نوشتن کد html تگ عنوان یا همون عنوان صفحه باید به صورت زیر عمل کنیم و در قسمت head  وارد کنیم

<title>این یک تگ عنوان یا همون عنوان صفحه است</title>

 

توی تایتل تگ چه چیزایی بنویسیم و اضافه کنیم تا برای سئو خوب باشه ؟

خیلی ساده است اولین کلمه کلیدی+ دومین کلمه کلیدی + اسم برند

 خوب اینا رو به چه ترتیبی و چجوری بنویسیم؟

برای نوشتن تگ عنوان بهینه از راست به چپ اینطوری باید عمل کنیم:

کلمه کلیدی اول-کلمه کلیدی دوم|نام برند شما

اگر در انگلیسی و از چپ به راست بخواهیم تگ عنوان رو بنویسیم اینجوری میشه:

primary keyword-secondary keyword|your brand name

 

این حالت ساده ترین روش نوشتن تایتل تگ برای گرفتن نتیجه خوب توی سئو است.

 

سئو تایتل تگ

برای سئو تایتل تگ باید از گوگل کمک بگیریم. گوگل 50-60 کاراکتر رو توی نتیجه های جستجوش میاره. برای همین و برای بهتر دیده شدن در نتایج گوگل باید حواسمون به این نکته باشه البته از این مهمتر اینه که یادمون باشه که گوگل اصلا محدودیت کاراکتری نداره و فقط در نمایش اینطوریه

جالا سوال پیش میاد که چرا بین 50-60 کاراکتر رو نشون میده ؟ به دو دلیل اولیش اینکه طول و اندازه ی بعضی از کاراکترها با هم فرق میکنه برای مثال aA از نظر طول یکی هستند؟ جواب منفی است! برای همین تقریبا بین 50 تا 60 رو نشون میده و دلیل دوم اینکه چون مخدودیت پیکسل برای نمایش داره یعنی فقط تا 600 پیکسل فضا برای نمایش تایتل تگ وجود داره.

انتخاب تایتل تگ مناسب

تایتل تگ رو باید خیلی خیلی دقیق و مطابق با محتوای صفحه ای که داریم باید انتخاب کرد. به طوری که تایتل تگ توضیح کلی صفحه ای که توش داریم کار میکنیم باید باشه تا گوگل و سایز موتورهای جستجو اونو خیلی مهم میبینند. دلیلشم اینه که توی نتایج serp مستقیما میاد و کاربر نهایی روش میتونه کلیک کنه که بیاد توی سایت یا صفحه شما.

 چرا تایتل تگ توی سئو مهمه ؟

1- چون توی نتایج گوگل لیست میشه و چشم گیرترین قسمتی که کاربر میبینه همینه. پس باید مرتبط و ترتمیز و سئو شده هم برای گوگل و هم برای مشتریامون باشه.

2-چون توی مرورگر (وب بروزر) نمایش داده میشه و برای ارتباط بصری با کاربر مفیده(مثل شکل زیر)

3- چون اگه محتوای شبکه اجتماعی باشه و وایرال بشه اول از همه دیده میشه ( و این برای اشتراک در شبکه های اجتماعی خیلی خیلی مهمه)

پس باید حساب شده و با فکر و اندیشه تایتل تگ رو انتخاب کنید.

 

چطور یه تایتل تگ مناسب  و سئو شده بنویسیم؟

سایز تایتل تگ

بالاتر هم گفتم باید به محدودیت گوگل توجه کرد و فقط بین 50-60 کاراکتر باشه چون فضای برای نمایشش 600 پیکسل بیشتر نیست و اگر طولانی تر بشه با "..." نمایش داده میشه(عکس زیر مثلا به سه نقطه توجه کنید.) (که البته با ترفندهایی یه جاهایی خیلی هم برعکس معمول کلیک خور رو زیاد میکنه که واردش نمیشیم) اما در کل مخاطب نهایی ممکنه از ترغیب شدن برای کلیک منصرف بشه پس باید حواسمون باشه که هر چی با توضیحات بیشتر بنویسیم برای گوگل بهتره ولی همزمان باید کاربر مخاطب رو هم در نظر گرفت. پس حالت بهینه اینه که زیر 60 کاراکتر باشه و توضیحات کامل مرتبط با صفحه هم توش قرار داده شده باشه. اما این تایتل تگ  یا تگ عنوان عزیزز، داستان جالبی داره مخصوصا توی موتور جستجوی گوگل که دیگه داره هدایت انبوهی از جستجو ها رو یک تنه انجام میده.

میزان فضای برای تایتل تگ 600 پیکسله ولی این به این معنی نیست که همیشه 50-60 کاراکتر رو نشون میده. یه وقتایی تا 77 کاراکتر نشون میده و یه وقتایی 45 کاراکتر و فضا پر میشه! جل الخالق چطور ممکنه آخه ؟ خوب اگه با دقت مطالب بالا رو خونده باشید و سرسری رد نشده باشید، سایز و اندازه و طول بعضی کاراکتر ها با هم متفاوته. توی فارسی هم همینه. برای مثال دو کلمه ی 3 حرفی داریم مانند: "عرب" "ساس"  کلمه ی عرب از نظر سایز و اندازه کوچیک تره در حالی که هر دو سه حرف بیشتر ندارند. یا "شریف" و "انار" هر دو 4 کاراکتر بیشتر نیستند ولی در اندازه متفاوت هستند. این اندازه ی کاراکترها توی حروف لاتین خیلی واضح تره مخصوصا بین حروف کوچیک و حروف بزرگ wW aA و ...حروف بزرگ طول و عرض بیشتری دارند و اون 600 پیکسل اختصاصی رو زودتر قورت میدن. پس باید دقت کنید تایتل تگ رو طوری بنویسید که  اولا  ارتباط معنایی کامل و دقیقی با محتوای صفحه داشته باشه و ثانیا سانسور  هم نشه و کامل نمایش داده بشه. اما گوگل یه کمی ولد چموشیه و ممکنه سرخود تغییراتی توی تایتل شما هم بده و نحوه نمایشش رو عوض کنه! چطوری؟ مثلا ممکنه تایتل تگ رو کامل ننویسه و نیاره(با اینکه جا براش هست) ولی به جاش در انتهاش اسم برند شما رو اضافه کنه! کلا همین تایتل تگ کلی دنگ و فنگ مخصوص خودشو داره که با تمرین زیاد متوجهش میشید و چیز زیاد سختی نیست.

نحوه نمایش تایتل تگ در نتایج گوگل

نمونه ای از تایتل تگ یا تگ عنوان در مرورگر کروم

دو عکس بالا از یک نتیجه جستجو هستند. دقت کنید در عکس اول ... داریم و ادامه متن نمایش داده نشده ولی در مرورگر کروم ادامه اش رو هم میتونیم بخونیم.

درسته ما خیلی به اندازه ی عنوان صفحه ای که میخوایم بنویسیم تاکید داریم ولی نکته مهم در مورد سایز تایتل تگ اینه که هیچ محدودیتی برای نوشتن طولانی تایتل تگ وجود نداره و شما میتونید داستان بنویسید!(منظور از طولانی متنی توصیفی توضیحی است مدیونید فکر کنید قطار کردن کلیدواژه ها منظورمونه) فقط برای نمایشش مشکل هست که کارشناسان همه متفق القول الزام به رعایتش رو توصیه میکنند. و تایتل تگ طولانی اصلا و ابدا نمره منفی نداره و سیگنال منفی سئو نیست به جز در یک مورد که در شماره بعد بهش میپردازم

زورچپون نکردن کلیدواژه در تایتل تگ

نمره منفی تعلق میگیره به کسی که زورچپونی کلیدواژه بذاره توی تایتل تگ..پرهیز کنید برادران وخواهران گرامی. از زورچپون کردن همه کلید واژه هایی که به ذهنتون میرسه توی تایتل تگ پرهیز کنید. دیگه این ترفند ها قدیمی شده و واقعا قدیمی شده و اثر منفی و سو داره. دیگه خود دانید. یعنی چی آخه اینجوری تایتل تگ مینویسید؟"کتاب جدید، جدیدترین کتاب،آخرین کتاب،ارزانترین کتاب،پرفروشترین کتاب و ...." کلیدواژه چپونی نکنید. ارتباط معنایی تایتل تگ با محتوا خیلی مهمه و یه سیگنال محسوب میشه اما صد در صد گوگل متوجه زورچپونی میشه و جریمه اتون میکنه. از من گفتن و از شما رعایت نکردن. اصلا جا نمیشه همه کلمات کلیدی توی تایتل تگ. پس باید کلید واژه اصلی و ثانویه رو پیدا کنید و فقط دو تا کی ورد توی تایتل تگ قرار بدین تا بهتر دیده بشین. باور کنید راست میگم!

تایتل تگ اختصاصی برای هر صفحه

این خیلی ساده است اما هنوز که هنوزه اینترنت پر از صفحاتی با تایتل تگ تکراریه. اخه برادران و خواهران ارجمند. یا کار رو بدید دست یه تیم متخصص کاردرست یا خودتون درست کارو انجام بدید. ولنگاری تا به کی ؟ اولین اتفاقی که میوفته وقتی گوگل تایتل تگ تکراری ببینه اینه که میفهمه اینقدر محتوای اون صفحات بی ارزشه که حتی براش تایتل تگ مناسب هم نزدید. خل که نیست بیاد توی لیست نتایح نمایش بده چنین لینکی رو که. حالا چه خاصیتی داره که تایتل تگ یکتا و غیر تکراری انتخاب کنیم ؟

1- به گوگل بفهمونیم که این صفحه مهمه و مطالب و محتوای توش هم مهمه و ارزشمنده پس باید از تایتل تگ غیرتکراری و یکتا و یگانه و یونیک و مجزا برای صفحاتمون استفاده کنیم. دیگه به چه زبونی بگم؟ زبانم الکن است از وضوح زیاد این مطلب.

2- کلیک خورمون رو زیاد کنیم. ctr (سی تی آر دیگه چیه یا CTR چیست؟ و نقش CTR در سئو) با این کار باعث بالا رفتن ctr میشیم که به شدت توی دنیای رقابتی فعلی بهش نیاز داریم.

یه نکته ی مهمی که وجود داره و شدیدا میره روی مخ سئو کارا اینه که خودتونو میکشید و یه تایتل تگ مناسب و عالی از هر جهت پیدا میکنید و مینویسید و بعد با یک سرچ ساده میبینید که ده تا سایت دقیقا همون تایتل تگ رو گذاشتن! این واقعا رو اعصابه اما باید بهتون بگم که نگران نباشید! چون این واقعا اجتناب ناپذیره. بین چند میلیارد صفحه خوب تایتل تگ تکراری ممکنه پیدا بشه اما نه روی یک دامین! پس با خیال راحت ادامه بدید و دقت کنید که تایتل تگ باید توی دامنه شما اختصاصی و انحصاری و یگانه و یکتا و غیر تکراری و مجزا ( و سایر صفات مترادف و هم معنی) باشد.

از یه سری متن ها برای تایتل تگ به شدت(تاکید میکنم) به شدت و حدت باید پرهیز کرد. مثل "خانه" "Home" "صفحه جدید""new page". گوگل دشمن خونی این کلمات توی تایتل تگ هست و وای به حالتون اگه اینا توی تایتل تگهاتون باشه. این تایتل تگ رو گوگل ببینه بدون معطلی صفحه دوپلیکیت کانتنت میشناسه. تازه اگرم اینقدر محتوا مهم باشه و خاص باشه این تایتل تگ به شدت ctr رو میاره پایین. اصلا از خودت بپرس اگه چنین صفحه ای ببینی روش کلیک میکنی ؟متاسفانه اکثر وب سایت های سازمان های دولتی به این ویژگی دچار هستند! مورد داشتیم چند تا صفحه از یک سازمانی ذخیره کردیم و همشون Untitled بودن به طوری که کروم برامون شماره گذاریشون کرد! untitled-1 , untitled-2 و ..

 مهمترین کلید واژه در اول تایتل تگ

خیلی مهمه که مهمترین کلید واژه یا کی ورد یا کلمه کلیدی رو اوایل تایتل تگ خودتون بگذارید. چون ملت تنبل هستند و طبق تحقیقاتی که شده (بابا دمش گرم..کی تحقیق کرده؟)ملت فقط یکی دو کلمه اول تایتل تگ رو میخونن تا بفهمن اطلاعاتی که میخوان رو میتونن مرتبط ببینن که کلیک کنند یا نه. پس خیلی منطقیه که اسم برند رو اول نیاریم و آخر بیاریمش(مگر در مواقع خاص که در ادامه خواهم گفت).

آیا اسم برند رو بیاریم توی تایتل تگ یا نیاریم ؟

بستگی داره خوب. اگه برند معروفی دارید و برند شما شناخته شده است، چرا که نه؟ حتما باید بیارید. اینطوری ctr رو هم افزایش میدید.و کلیک خورتون بیشتر هم میشه. اما همونطور که قبلا هم گفتم به طور کلی اسم و نام برند آخر بیاد بهتره اما یه جاهایی مثل صفحه اصلی که ممکنه تمرکزتون روی برند بیشتر باشه(از نظر خود کلید واژه ی برند و تعریف برند خودتون و ...) میتونید برند رو اول تایتل تگ هم بیارید.

نوع نگارش تایتل تگ چطور باشه؟

با اینکه تایتل تگ خیلی خیلی برای سئو اهمیت داره و تاثیرگزاریش بر همگان ثابت شده است و کارشناسان ارشد میگن دومین فاکتور توی سئو داخل صفحه (on-site seo)محسوب میشه، بهتره برای مخاطب نهایی یا مصرف کننده نهایی یا خریدار نهایی یا هر چیز نهایی که اسمشو میگذارید بنویسید! برای گوگل ننویسید. برای مشتریاتون بنویسید. تایتل تگ رو برای مشتریاتون بنویسید نه گوگل. گوگل دیگه اونقدر باهوش شده که نتونیم گولش بزنیم! پس مشتریاتونو جلب و جذب کنید تا از رفتار اونا گوگل شما رو بشناسه. پس در خین اینکه سعی به انتقال قوی ترین و رساترین پیام به مشتریاتون هستید، از روشهایی که بالا گفتم برای سئو در تایتل تگ استفاده کنید و یک تایتل تگ سئو شده با اولویت مشتریاتون تحویل گوگل بدید. مطمئن باشید توی دراز مدت برد اصلی رو شما میکنید.

تگ h1(هدینگ اچ 1) با تگ تایتل با هم فرق دارند ؟

صد در صد! اما مشکل اینجاست  که اکثر مواقع تگ h1(هدینگ چیست ؟(Heading) و چطور در سئو تاثیرگذار است؟)  با title tag یکی هست. برای همین چنین سو تفاهمی ایجاد شده.

مغایرت در نمایش تگ عنوان در گوگل

یه زمانایی هم هست که گوگل اصلا حال نمیکنه تایتل تگ شما رو نشون بده و یه چی دیگه نشون میده! (-مگه داریم؟ مگه میشه؟) بله! هم داریم و هم میشه. میپرسین کجاها؟

اونجا که کلیدواژه زورچپون کنید توی تایتل تگ. گوگل بازنویسی میکنه تایتل تگ شمارو(توی فارسی من مواجه نشدم هنوز اما در انگلیسی به وفور دیدم)

اونجا که محتوای قوی(محتوای قوی ام آرزوست) تولید کردید ولی تایتل تگ اشتباه زدید! گوگل بهتون حال میده و اشتباهتونو جبران میکنه

اونجا که تایتل برای شبکه های اجتماعی زدید مثل توییتر و فیس بوک و گوگل حس کنه تایتلی که برای اونور زدید بهتره تا تایتل تگ اصلی صفحه

اونجا که توی dmoz اطلاعات تایتل تگ قدیمی پیدا کنه(راه حلش چیه؟)

<meta name="robots" content="noodp">

نظرات (1)

این نظر توسط مدیر سایت کمینه شده است

ممنون. مفید بود

صبا
هنوز نظری ارسال نشده است

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید )
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت