تعریف و مفهوم الگوریتم پیج رنک گوگل چیست؟

Page Rank گوگل را بهتر بشناسیم

بررسی الگوریتم پیج رنک گوگل

تعریف پیج رنک گوگل چیست ؟

 

تعریف پیج رنک گوگل چیست؟

 پیج رنک (Page Rank)در واقع یکی از الگوریتم هایی است که  موتور جستجوی گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها در موتور جستجوی خود از آن استفاده میکند. بزرگترین غلط مصطلح در بین همکاران و طراحان وب در خود کلمه و واژه پیج رنک رخ میدهد. واژه ی پیج در پیج رنک به معنی صفحه در رتبه صفحه نیست! بلکه پیچ رنک به معنی رتبه بندی منصوب به آقای لری پیج ( که این الگوریتم رو پیشنهاد و طراحی کرد)(لری پیج کیه؟) است! پیج رنک یکی از روش های مرسوم برای مقایسه اهمیت صفحات وب سایت ها است.

خیلی خیلی خلاصه اگه بخوام بگم، گوگل میگه که الگوریتم پیج رنک تعداد لینک ها و کیفیت لینکها به یک صفحه رو بررسی میکنه تا اعتبار و اهمیت اون صفحه رو تشخیص بده. تصور کلی اینه که سایت های مهم، لینک های بیشتری از سایر وب سایت ها دریافت میکنند. در گذشته اهمیت پیج رنک بسیار بیشتر بود ولی در حال حاضر گوگل برای تشخیص اهمیت یک صفحه فقط متکی به پیج رنک نیست و گوگل از الگوریتم های مختلف دیگری هم زمان با پیج رنک استفاده میکنه. اما پیج رنک اولین الگوریم و معروفترین در نوع خودش بود. تقریبا از تاریخ 24 سپتامبر 2019 پیج رنک و تمام ملحقاتش، مالکیت معنوی و مادیشو از دست داده و به قول معروف پتنتشون اکسپایر شد. و این به این معنی نیست که پیج رنک منسوخ شده! بلکه به این معنیه که هر کس دلش خواست میتونه از این روش به صورت تجاری استفاده کنه..اما در مورد پیج رنک چیزی که خیلی مهمه و حتما باید بهتون بگم اینه که یادتونه توی ریاضی و هندسه تحلیلی و جبراحتمال میگفتین اینا به چه درد میخورن تو زندگیمون؟ اینجا دقیقا همونجاست که باید بهتون بگم که به درد ساخت یه شرکتی مثل گوگل ریاضیات بهتون کمک میکنه چونکه تمام موتور جستجوی گوگل بر پایه و اساس همین پیج رنک شکل گرفت و پیج رنک از یک سوال ریاضی. ممکنه براتون سوال باشه که اون چه سوالی بود؟ اونوقت باید شما رو ارجاع بدم به بردار ایگن و ربطش به پیج رنک.

 

توضیحات الگوریتم پیج رنک گوگل

پیچ رنک در واقع یک الگوریتم آنالیزور لینکه که از طریق وزن کردن هایپرلینک هایی که در تمام اینترنت(شبکه جهانی وب یا همون www یا ورلد واید وب) هستند استفاده میکنه تا به صورت نسبی اهمیت یک هایپرلینک رو تخمین بزنه.هدف اصلی این الگوریتم مقایسه بر مبنای معیار بیشترین ورودی لینک  از منابع با کیفیت است.

برای توضیح نتایج پیج رنگ باید اشاره کنم که پیچ رنک بر پایه الگوریتم محاسبات ریاضی و با پشتوانه ی وب گراف ساخته شد. که در اون اینترنت(ورد واید وب) تمام صفحاتش به صورت کلی به صورت گره(node) و هایپرلینک ها به عنوان لبه های خروجی(edge) در نظر گرفته شد. هر چی گره های موجود تعداد ورودی های بیشتری داشته باشند، یعنی از اهمیت بیشتری برخوردارند حالا هر چی لینک های ورودی از منابع قوی تر و معتبر تری اومده باشه، به اهمیت اون صفحه میافزاید..ساده ی ساده بخوام بگم معنیش یعنی اینکه هر چی تعداد لینک های ورودیتون بیشتر باشه خوبه! هر چی این لینک ها از وب سایتهای معتبرتری باشن چه بهتر..

تمام صفحات وب دنیا شماره گذاری شدند و مورد ارزیابی قرار گرفتند و پیج رنک تمامشون بررسی و تخمین زده شد و صفحات وب سایت ها نسبت به هم ارزش گذاری رده ای و رتبه ای شدند. هر لینک به وب سایت به معنی یک رای مثبت تلقی میشه. در زمانی که پیج رنک بسیار اهمیت دار شده بود ، داشتن لینک ورودی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده بود به طوری که خرید و فروش لینک داغ بود. هنوز هم لینک ورودی از اهمیت خاصی برخورداره ولی از قدرتش کاسته شده و این باعث بسی خوشحالی است. چون مافیای لینک از اعتبارش افتاد.(بله درست شنیدید و مافیای لینک هم داشتیم و داریم)

در این رابطه مقاله های بسیار زیادی نوشته شد و به پیج رنک حمله های زیادی شد و درعمل هم پیج رنک ضعف های بسیاری داشت و راه های سو استفاده از این الگوریتم بسیار زیاد بود. و مهمترین هدف مقاله های مهاجم پیدا کردن راه حلی برای رفع ایرادات پیج رنک بود و اینکه چطور از لینک هایی که به صورت جعلی پیج رنک رو تحت تاثیر قرار میدن جلوگیری کنن.

الگوریتم های مبتنی بر لینک کم نیستندHITS هم یکی از انواع الگوریتم های مبتنی بر لینک است که توسط جان کلینبرگ طراحی شد و در تئوما مورد استفاده قرار میگرفت و در حال حاضرASK.COM از آن استفاده میکند. HITS تقریبا همزمان با پیج رنک و در یک سال مطرح شدند و یه جورایی HITS  کمی بهتر از پیج رنک هم هست. دلیلش رو توی الگوریتم    HITS  چیست توضیح دادم. یکی دیگر از الگوریتم های مبتنی بر لینک پروژه کلور(clever) از IBM بود و الگوریتمی که در هامینگ برد(humming bird) گوگل مورد استفاده قرار گرفت با نام تراسترنک(Trustrank) مورد بهره برداری قرار گرفت.

 

تاریخچه  و پیشینه ی الگوریتم پیج رنک گوگل

دعوا سر اینکه اولین کی بوده و از کدوم ملیت بوده همیشه محلی داغ برای خیال بافیها است و خیلی محیطی داغ رو برای مجادله فراهم میکنه اما اولین موتورجستجویی که از الگوریتم مبتنی بر لینک استفاده کرد رنکدکس(rankdex) بود که توسط رابین لی (Robin Li)طراحی شد. رابین لی(رابین لی کی هست حالا؟) در سال 1996 نزدیک به دو سال قبل از لری پیج و پیج رنک از این نوع الگوریتم استفاده کرد و به وب سایت ها بر اساس تعداد لینکهایشان امتیاز میداد و رتبه بندی میکرد. و در سال 2000 از این الگوریتم در موتور جستجوی خودش با نام بایدو (BAIDU الان از معروف ترین موتورهای جستجو در چین هست) استفاده کرد.

به هر حال لری پیج و سرگی برین(سرگی برین کیه؟) پیچ رنک رو در سال 96 به عنوان بخشی از پروژه تحقیقاتیشون در مورد نوع جدیدی از موتور های جستجو توسعه دادند و اما انگیزه ی مهم توسعه این الگوریتم از یک مصاحبه شروع شد. مصاحبه ی سرگی با هکتوور گارسیا مولینا استاد و پروفسور علوم کامپیوتر در دانشگاه استنفورد.

سرگی این ایده رو توی سرش داشت که میشه تمام اینترنت( world wide web شبکه جهانی وب) رو بر اساس یک سلسله مراتبی (hierarchy)نظم بخشید بطوریکه معیار اصلی رتبه بندیش محبوبیت لینک ها بود. و هر کس محبوبیت بیشتری داشت پیج رنک بیشتری هم در انتظارش بود.

این سیستم با کمک چند نفر دیگه مثل اسکات حسن و الن سترمبرگ  که هر دو نقش مهمی در گسترش و تکمیل ایده اولیه گوگل داشتند( به گفته ی خود لری پیج و سرگی برین) انجام شد و اولین پروتوتایپ موتوی جستجوی گوگل در سال 98 ارائه شد. همون سال پیج و برین شرکت گوگل رو تاسیس کردند که الان به اسم الفا است و شرکت مادر موتور جستجوی گوگل محسوب میشه. پایه و اساس موتور جستجوی گوگل همین پیج رنک بود که باعث معروفیت ومحبوبیت گوگل شد..

نکته جالب در مورد پیج رنک اینه که این عبارت ثبت شده است و به عنوان علامت تجاری ثبت شده اما نه به اسم شرکت گوگل بلکه به نام دانشگاه استنفورد. ولی شرکت گوگل به عنوان استفاده کننده انحصاری و اختصاصی این علامت تجاری رو در اختیار گرفت و در مقابلش 1.8 میلیون سهم از شرکت گوگل رو به دانشگاه استنفورد داد. دانشگاه استنفورد هم در سال 2005 سهامها رو به قیمت 336 میلیون دلار فروخت!

 

الگوریتم پیج رنک گوگل چطور کار میکنه ؟ یا محاسبه ی پیج رنک گوگل چجوریاست؟

برای درک راحتتر از مثال خیلی خیلی ساده شروع میکنیم و خیلی ساده است. ازین به بعد پیج رنک رو با Pr نشون میدیم چهار صفحه رو در نظر میگیریم. A-B-C-D

فرض میگیریم این چهار صفحه به همدیگه لینک داده اند.

نمونه یک)

  • صفحه B در کل سه لینک خروجی دارد و یک لینک به صفحه A لینک داده.
  • صفحه C در کل یک لینک خروجی دارد و یک لینک به صفحه A لینک داده.
  • صفحه D در کل بیست لینک خروجی دارد و یک لینک به صفحه A لینک داده.

حالا پیج رنک صفحه A  از طریق فرمول زیر محاسبه میشه

پیج رنک صفحه A = (پیج رنک صفحه B/تعداد کل لینک های صفحه B)+(پیج رنک صفحه C/ تعداد کل لینک های صفحه C)+(پیج رنک صفحه D/ تعداد کل لینک های صفحه D)

 حالا اگر جاگذاری کنیم میشه

پیج رنک صفحه A = (پیج رنک صفحه B/3)+(پیج رنک صفحه C/1)+(پیج رنک صفحه D/20)

این محاسبه باید به تعداد زیاد انجام بشه و مرتبه اول که این اتفاق میوفته، تمام پیج ها یکسان محاسبه میشند یعنی هر صفحه 1/n هستند و تمام صفحات وب در وهله اول یکسان حساب میشند ولی با تکرار این اعداد تغییر میکنه و صفحات محبوب تر از صفحات غیر محبوب مشخص میشند و اینطوری میشه که پیج رنک محاسبه میشه.. در اینجا چون در کل 4 صفحه بیشتر نداریم، پیج رنک اولیه هر صفحه ¼ یعنی یک چهارم محاسبه میشه.

پس در ادامه داریم

Pr(a)= (1/4)/3 +(1/4)/1 + (1/4)/20 =

Pr(a)=1/3

این یک مثال ناقص است و فقط برای آشنایی با اصول ابتدایی و نحوه محاسبه پیج رنک مطرح شد.چونکه پیج رنک باید بر اساس سایر پیج رنک های ورودی محاسبه شود، باید پیج رنک تمام صفحات با هم محاسبه شود. حال با یک مثال تکمیلی به ادامه محاسبه و معرفی کاملتر نحوه عملکرد پیج رنک میرویم.

نمونه دوم) 4 صفحه داریم با نام های A,B,C,D

  • صفحه A یک لینک خروجی به صفحه B دارد.
  • صفحه A یک لینک خروجی به صفحه C دارد.
  • صفحه B یک لینک خروجی به صفحه D دارد.
  • صفحه C یک لینک خروجی به صفحه A دارد.
  • صفحه C یک لینک خروجی به صفحه B دارد.
  • صفحه C یک لینک خروجی به صفحه D دارد.
  • صفحه D یک لینک خروجی به صفحه C دارد.

نیازی به سردرگمی نیست!  مطابق شکل

  • تعداد کل لینک های خروجی صفحه A برابر با  2 است.
  • تعداد کل لینک های خروجی صفحه B برابر با  1 است.
  • تعداد کل لینک های خروجی صفحه C برابر با  3است.
  • تعداد کل لینک های خروجی صفحه D برابر با  1 است.

حالا تقریبا تمام داده های مورد نیاز محاسبه ی پیج رنک رو داریم. حالا همه رو برای مرحله اول حساب میکنیم:

پیج رنک صفحه A

  • Pr(a)=pr(c)/3
  • Pr(a)=(1/4)/3 = 1/12=0.083

پیج رنک صفحه B

  • Pr(B)=pr(a)/2+pr(c)/3
  • pr(b)=(1/4)/3 +(1/4)/2=1/5==0.208

پیج رنک صفحه C

  • صفحات A ,D به صفحه C لینک داده اند. برای همین داریم که:
  • Pr(C)=pr(a)/2+pr(d)/1
  • Pr(c)=(1/4)/2+(1/4)/1
  • Pr(c)=1/3==0.375

پیج رنک صفحه D

  • صفحات B,C به صفحه D لینک داده اند. برای همین داریم که:
  • Pr(D)=pr(B)/1+pr(C)/3
  • Pr(D)= (1/4)/1 + (1/4)/3==0.333

حالا میتونیم عدد ها رو با هم مقایسه کنیم تا به رتبه بندی مورد نظرمون در الگوریتم پیج رنک برسیم.

  • Pr(D)=0.333
  • Pr(C)=0.375
  • Pr(B)=0.208
  • Pr(A)=0.083

هرچقدر عدد به دست آمده بزرگتر باشد، امتیاز بیشتر است و رتبه در پیج رنک بیشتر و بهتر است. با این قانون میبینیم که صفحه C  پیج رنک بیشتری نسبت به بقیه دارد. و در رتبه دوم صفحه D  است که پیج رنک بیشتری دارد و در رتبه سوم در پیج رنک صفحه B  است و در انتها صفحه A قرار گرفته است.

این یکی از ساده ترین روش های محاسبه ی پیج رنک بود که جهت اطلاع ارائه گردید.

البته ما از اعمال فاکتور دمپر خودداری کردیم تا از بحث اصلی سئو خارج نشیم. ولی من بارها و بارها شاهد بودم و دیدم که وب سایت های تخصصی هم هنوز بطور کامل معنا و مفهوم پیج رنک رو نمیدونند و این جای بسی تاسف است. چون اگر نحوه محاسبه پیج رنک رو ندونیم، درک نمیکنیم که چرا بهمون میگن با پیج های رنک پایین تبادل نکنید! و تازه این اول ماجرا است چون نه تنها تبادل با صفحات رنک پایین مضر است بلکه حتی با صفحات غیر تخصصی تبادل کردن هم ضرر اندر ضرر است. پس اجازه بدید لینک سازی ها توسط کارشناس مجرب و متخصص این کار انجام بشه که بیشترین بهره وری و کمترین ضرر رو داشته باشه. از مافیای لینک و بک لینک چیزی گفتم ؟ آها آره گفته بودم که مافیای لینک و بک لینک داریم و اینا... اینا به شدت فعال بودند و پول های بسیار خوبی هم به جیب میزدند چه در بازارهای بین المللی و خارجی و چه در داخل کشور عزیزمان ایران! و از اونجایی که در صراط مستقیم نبودن و کارشون به نوعی دزدی دیجیتال محسوب میشد و در رده های سیاه و خاکستری تیره طبقه بندی میشد، گوگل هم دیگه خسته شد و تقریبا وسطای سال 2016 برج پنجشون یعنی می(may) یا همون اردیبهشت- خرداد خودمون دیگه پیج رنک ها رو  از دید عموم مخفی کرد تا بلکه جلوی سو استفاده هایی که میشد رو بگیره.. البته تا حد زیادی موفق هم شد ولی هوش سیاه و افکار پلید همیشه به دنبال سود بیشتر  از راه های غیر قانونی میگرده و دوستان کلاه سیاه ما هم به دنبال راه های جدیدتری رفتند.

اگر خدا خواست و زنده بودیم یک روش دیگر برای محاسبه ی پیج رنک هم به زودی به این مقاله اضافه خواهم کرد که از جهاتی ساده تر و از جهاتی سخت تره!

این مقاله در حال تکمیل است!

  • چیزایی که بعدا اگه حسش بود اضافه میکنم
  • شامل شروع رویایی گوگل تولبار
  • وصله پینه کردن گوگل پیج رنک با فالو و نوفالو
  • لینک اسپم ها! که هنوزم هستن!
  • مرگ تدریجی یک رویا! آغازی بر پایان الگوریتم پیج رنک

و راه های جایگزین اطلاع از پیج رنک گوگل

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید )
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت