سایت مپ چیست و اهمیت آن در سئو

SiteMap چیست و انواع سایت مپ را بشناسید به همراه چند نمونه سایت مپ و آموزش نحوه ساخت سایت مپ و تاثیر نقشه سایت در سئو

سایت مپ چیست و نقش آن در سئو

سایت مپ چیست؟ در ادامه به این سئوال و سئوالاتی دگر پاسخ خواهیم داد. و انواع سایت مپ را بررسی میکنیم و چند نمونه سایت مپ برای شما نشان خواهیم داد. اگر از حرفام چیزی در مورد سایت مپ نفهمیدید اصلا اشکالی نداره! چون ده دقیقه ی اول فقط توضیحات مبسوط و گسترده در مورد سایت مپ خواهم داد و آن را معرفی میکنم! در ادامه در کنار هم به روش های ساخت سایت مپ میپردازیم.. با من همراه باشید!

 

سایت مپ چیست؟

برای سایت مپ سه تعریف ارائه میدم که اولیش تعریف لغوی است و دومیش تعریف مفهومی و سومیش تاریخچه مبسوط سایت مپ! که بهتره هر سه تا رو بخونید تا کاملا براتون جا بیوفته و از این به بعد استاد سایت مپ بشید.

تعریف اول سایت مپ

سایت که به معنی سایت است و مپ هم به معنی نقشه! این دو در کنار هم میشن سایت مپ. پس به طور خلاصه سایت مپ یعنی نقشه سایت مثل نقشه گنج! این ساده ترین تعریفی بود که میشد ارائه داد. اما اگر تعریف کمی علمی تر آن را بخواهید با من همراه شوید. برای کسانی که تازه به طراحی سایت، سئو و دنیای دیجیتال مارکتینگ پیوسته اند، سایت مپ یا همون نقشه سایت میتواند شروع خوبی باشد.

تعریف دوم سایت مپ

تعریف دوم  سایت مپ که کمی تکمیلی تر از تعریف اول سایت مپ میباشد: یک کتاب(فرق نمیکنه چه کتابی! هر کتابی دلتون خواست) رو در نظر بگیرید.( هر کتابی از چند صفحه تشکیل شده که ممکنه کتاب کوچیک باشه و فقط چند صفحه داشته باشه مثل کتابای نقلی بی محتوا که جدیدا خیلی باب شده! یا ممکنه خیلی کتاب قطوری باشه مثل رمان های دولت آبادی یا ذبیح الله منصوری!) من به عنوان یک کاربر دنیای جدید سایبری زیاد حوصله ام نمیکشه همه ی کتاب رو از اول تا اخر بخونم ببینم توش چه خبره و اصلا اگر خوصله اش رو هم داشتم اصلا وقتشو نداشتم تا این کتاب رو دقیق و مو به مو بخونم. پس برای اینکه وقتم خدای نکرده تلف نشه، یک راست میرم به فهرست و تیترها و فصل ها یا بخش های کتاب رو فهرست وار نگاه میکنم و از هر قسمت که خوشم اومد یکراست میرم سراغ همون صفحه و فقط قسمت هایی که مورد نیازم هست  و دنبالش میگشتم رو میخونم. سایت مپ مثل یک فهرست برای یک وب سایت یا یک پرتال(اگر گیج نمیشوید واز مبحث اصلی فاصله نمیگیرید :تفاوت وب سایت و پرتال چیست را مطالعه کنید.) است. تنها تفاوتش اینه که گوگل همه رو با دقت مطالعه میکنه و مثل ویراستار کتاب که میخواد قبل از چاپ نهایی فهرست کتاب رو تهیه کنه که اول کتاب چاپ بشه خیلی دقیق و مرتب و شیک همه ی اطلاعات رو بر میداره.(حالا چه اطلاعاتی رو برمیداره رو بعدا میگم). این تعریف دوم از تعریف اول کمی بهتر بود ولی به نظر خودم حث مطلب اصلا ادا نشد برای همین به تعریف سوم میرسیم که تکمیل کننده ی خرفام باشه و جامع ترین تعریف سایت مپ یا نقشه سایت باشد. به طور کلی هر چی توی مطالب پایین تر میریم مطالب علمی تر و آکادمی تر(البته در محتوا نه در لحن!) میشوند.

تعریف سوم (جامع ترین تعریف) سایت مپ

تعریف سوم که با علت به وجود آمدن سایت مپ عجین شده است:

تاریخچه ی سایت مپ(در پرانتز! نقشه سایت)

شرکت گوگل بعد از اینکه از شراکت (ای یایا داستان شراکت گوگل با یاهو چیه دیگه ؟) با یاهو یواش یواش معروف شد و  دیگه یکه تاز میدونِ موتورهای جستجو شده بود، سرش حسابی  شلوغ بود. خودش قدیما میومد و به همه ی صفحات وب سایت ها سرک میکشید و هر چی لینک(link) سر راهش میدید سرشو مینداخت پایین و  وارد اون لینک میشد و هر چی اطلاعات دلش میخواست رو برمیداشت و اون اطلاعات رو طبقه بندی شده یه حا برای خودش ذخیره میکرد که بعدا سر فرصت بهشون دوباره سربزنه و یادش نره چیکارا کرده بود و چه اطلاعاتی رو ذخیره کرده بود.(که بهش امروزه میگیم ایندکس کردن اطلاعات صفحات).(البته هنوز هم این کارو میکنه) اما اون سال ها محتویات سایت ها از فرمت های عجیب غریب (و البته بینهایت مهیج و کاربردی در زمان خودش) استفاده میکردند. مثل فلش( که گوگل با خواندن این فرمت اون زمان شدیدا مشکل داشت ولی به مرور این مشکل حل شد البته 90 درصد قضیه حل شد!) و سیلورلایت و آجاکس ( یا آژآکس که اون زمان آخرت ِ فناوری ترکیبی کلاینت ساید و سرور ساید بود.) اگر اشتباه نکنم از  اواخر خرداد یا تیر ماه سال 1394 بود که گوگل پیش خودش گفت چرا باید همه ی کار ها رو خودش به تنهایی انجام بده ؟ پس وبمسترها چیکار میکنن؟پس این وب مسترها چه حقوقی میگیرن؟ برای اینکه حقوق وبمستر ها حلال بشه اومدن یه سری از کارها رو برای بالا رفتن سرعت کار به وبمسترها محول کرد.. البته یک طرفه اگر به قاضی نرویم، اما از اون طرف هم، ما وبمسترا سرمون حسابی شلوغ بود. از بد روزگار برای سایت هایی که لینک های زیادی داشتن خیلی سختی میکشیدیم و دونه دونه باید لینک ها رو به همراه مختصری توضیح در موردشون به گوگل معرفی میکردیم تا ایندکسشون کنه وگرنه گوگل الان غول شده اون موقع جوجه غول هم نبود..( الان که خوب عمیق میشم میبینم که گوگل همچین هم شرکت پیچیده و نابغه ای هم نبود اوایلش! البته معما چو حل گشت آسان شود! این ضرب المثل در اینجا یعنی اینکه ما با علم سایبری امروزی که داریم به گذشته نگاه میکنیم و ممکنه خنده دار باشه برامون..)

القصه، گوگل که از زخم زبونای وبمسترها و ایمیل های شکایت با این موضوع که "گوگل جان چرا فلان صفحه منو ایندکس نکردی، چرا فلان قسمت رو نصفه ایندکس کردی و فلان جای سایت من رو چرا دفرمه کردی و ....." کمی خسته شده بود.رفت پیش برادر بزرگتر اون موقع اش (یاهو) و خواهر کوچیکترش( ام اس ان) و با اونا  این مشکل هرج مرج اطلاعات ورودی  و مشکلاتش رو مطرح کرد و اون ها هم تصدیق کردند که این مشکل  برای اونا هم هست و اونا رو هم عذابشون میده. سه تایی نشستن و با هم دیگه مشورت کردن که چیکار کنیم که فشار این همه کار هم از روی شونه های وبمسترها و هم از روی شونه ی خودشون برداشته بشه و این سه تا غول جستجوگر تصمیم گرفتند تا یه استانداردی رو تعریف کنن و هر سه تا ازشون پشتیبانی کنند تا وبمسترها راضی بشن و ازش استفاده کنند  و کنترل اینترنت یواش یواش یکپارچه تر بشه و هر کسی ساز خودشو نزنه و از حالت قانون جتگلی بودن این فضای مجازی در بیاد..که البته این استاندارد برای وبمسترا خوب بود(چون سرعت کارو بالا میبرد و باعث میشد که راحت تر یو آر ال هاشون(url) رو دسته جمعی و یهویی سابمیت کنن یعنی ارسال کنند به جستجوگرها و هر چی سایت بزرگتر بود کار راحتتر انجام میشد و وبمسترهای سایت های بزرگ خیلی خیلی راضی بودند از سایت مپ و نقشه ی سایت.) و هم برای موتورهای جستجوگر(به قول شما امروزیا یه معامله ی وین-وین). برای همین به وبمسترها و فعالان حوزه سئو گفتش که: آقایان و خانم های محترم، اطلاعات مربوط به صفحه هاتون رو خودتون به من بدید که من حداقل دنبالشون نگردم و سریع بیام و اطلاعات مورد نظرم رو جمع آوری کنم و برم. اما چون ممکنه تغییراتی هم بدید، دوباره میام ولی بهم بگین که کی(چه زمانی برگردم) و اطلاعات رو دوباره جمع آوری کنم و برم. غیر از این باشه دیگه من مسئولیتی قبول نمیکنم.(امضا گوگل و سایر موتورهای جستجوگر پیشرو..). البته از اونجایی که در همه جای دنیا هر کسی یه جور مختلف فکر میکرد و عمل ها هم متفاوت بود و برای اینکه هر کسی هر جور دلش میخاد اطلاعات رو برای گوگل نفرسته، یک سری قاعده و استاندارد تعریف کرد براش و اسمش هم گذاشت سایت مپ. یعنی نقشه سایت.

*این داستان کاملا واقعی بود.

ویژگی های یک سایت مپ( نقشه سایت) چیست؟

برای سایت مپ چهار ویژگی تعریف کردند که به عنوان استاندارد مورد استفاده قرار بگیره.

ویژگی اول

اول از همه این قانون رو براش گذاشتن که سایت مپ باید به فرمت xml باشه.(حالا یکی بگه xml چیه دیگه؟)اگر xml بلد باشید خیلی جاها به کارتون میاد. پس یک نیم نگاهی به آموزش مفهومی xml و آموزش ساختار xml داشته باشید. و اگر xml بلد باشید یا حداقل با ساختارش آشنا باشید، مفهوم سایت مپ، ساختار سایت مپ و روش ساخت سایت مپ براتون خیلی خیلی راحت میشه.

ویژگی دوم

دوم اینکه برای اینکه این فرصت به تمام زبان های محلی(چینی - ژاپنی- فارسی- عبری و .....) داده بشه که بتونن ازش استفاده کنن(چون دیگه گوگل جهانی شده بود و میخواست یک استاندارد جامع رو مطرح کنه) باید بر اساس Unicode  باشه.(حالا یکی Unicode رو تعریف و توجیه کنه!)

ویژگی سوم

سوم اینکه:چون همه چیز در حال به روز شدن و رفع ایراد بود و هر روز و هر روز ورژن های جدیدی از همه چیز از خودِ استاندارد ها بگیرید تا نرم افزار ها و چه و چه میومد بیرون، قرار شد  نسخه ی  xml  هم توی سایت مپ ها مشخص کنیم. یعنی خود xml نسخه های مختلفی داره!

ویژگی چهارم

چهارم اینکه خود سایت مپ(نقشه سایت) هم 2 تا ورژن و نسخه داره (نسخه 0.84 و نسخه 0.90) داره که ورژن اون هم باید مشخص کنیم.

 

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>

<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9"   xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"   xsi:schemaLocation="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9 http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9/sitemap.xsd">​

 پس با خیال راحت قسمت بالا رو میتونیم توی ساخت نقشه سایتمون کپی کنیم(که فقط نشون دهنده ی اینه که فایلی که داریم میسازیم سایت مپ هست و استاندارد ها و ویژگی هاشو تازه وارد کردیم.)

استانداردهای نقشه سایت یا سایت مپ

حالا یه نگاه مختصر بندازیم به استانداردی که خانواده ی موتورهای جستجو تصمیم گرفتن ازش پشتیبانی کنن که چجوریه؟

هر لینک (یا هر یو ار ال) در سایت مپ 4 تا مشخصه و استاندارد داره

اولی که آدرسشه که اینجوری نوشته میشه(loc هم مخفف لوکیشن هستش)

<loc>http://example.com/</loc>

 

دومی تاریخ آخرین تغییراتشه که اینجوری نوشته میشه(lastmod به معنی last modification یا تاریخ آخرین تغییرات هستش)

<lastmod>2020-11-26</lastmod>

سومی: کی (یا چه زمانی) بیام دوباره سر بزنم بهتونه که اینطوری نوشته میشه( که میتونه daily-weekly-monthly-yearly باشه)(changefreq همون change frequency هستش)

<changefreq>daily</changefreq>

چهارمی هم اینکه چقدر مهمه؟(عدد بین 0 تا 1 میتونه باشه)(که اهمیت هر لینک رو مشخص میکنه و هر چی به 1 نزدیک تر باشه یعنی اهمیتش بیشتره و  گوگل بیشتر بهش توجه میکنه)

<priority>0.8</priority>

اینجا 0.8 فقط یک عدد فرضی است و میتونه هر عددی بین 0 تا 1 باشه و اون عدد رو شما باید انتخاب کنید. هر چی اهمیت اون لینک یا صفحه براتون بیشتر باشه باید عدد نزدیک تر به 1 رو بگذارید و اگر خیلی خیلی براتون مهمه خود عدد 1 رو بگذارید. البته گوگل خودش بر اساس پارامترهایی اهمیت و اولویت دهی ها رو به مرور زمان میفهمه.

که دومی(تاریخ آخرین تغییرات) و سومی(بازه زمانی تغییرات در صفحه یا لینک) و چهارمی(اولویت صفحه یا لینک) به اولی برمیگرده(یعنی آدرس لینک یا یو آر ال) البته این نکته فراموشتون نشه که فقط بخش اول الزامیه و بقیه سه بخش دیگه اختیاریه. یعنی میتونید ننویسید یا اعمالش نکنید.اما چه بهتر که یا کاری رو انجام ندید یا به بهترین نحو انجامش بدید.

و در نهایت یک سایت مپ با یک لینک به شکل زیر در میاد:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xsi:schemaLocation="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9 http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9/sitemap.xsd">
    <url> 
        <loc>http://example.com/</loc> 
        <lastmod>2006-11-18</lastmod>
        <changefreq>daily</changefreq>
        <priority>0.8</priority>
    </url>
</urlset>

میان برنامه :

میدونید که فقط یک گروه 11 نفره پشت استاندارد xml بودند که یک گروه 150 نفره ی مشتاق و علاقه مند به smgl( یه چیزی شبیه به xml که پایه و اساس اون رو داره) اون ها رو پشتیبانی میکردند؟ تازه این گروه از آدمها هیچوقت حضوری همدیگه رو ندیدند و فقط با ایمیل و تلکنفرانس صحبت میکردند.

آموزش ساخت سایت مپ یا نقشه سایت:

خیلی ساده است. ما در مرحله قبل این کارو کردیم و یک سایت مپ ساختیم! حالا همین کارو برای سایر لینک ها باید انجام بدیم.چون توی سایتمون به تعداد صفحات وبی که داریم(تقریبا) باید در سایت مپ هم لینک بسازیم.

حالا فرض کنید سایتی داریم که سه صفحه وب داره..1-صفحه اصلی(هوم پیج)2-صفحه تماس با ما 3-صفحه درباره ما. دامینی که خریدیم اسمش هست گوگولی مگولی دات کام

 

برای ساخت نقشه سایت فرضی گوگولی مگولی(gogolimagoli.com) به روش زیر عمل میکنیم.

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>

<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xsi:schemaLocation="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9 http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9/sitemap.xsd">

     <url>

        <loc>http://gogolimagoli.com/</loc>

        <lastmod>2006-11-18</lastmod>

        <changefreq>daily</changefreq>

        <priority>1</priority>

    </url>

     <url>

        <loc>http://gogolimagoli.com/contact-us</loc>

        <lastmod>2006-11-18</lastmod>

        <changefreq>weekly</changefreq>

        <priority>0.7</priority>

    </url>

     <url>

        <loc>http://gogolimagoli.com/about-us</loc>

        <lastmod>2006-11-18</lastmod>

        <changefreq>monthly</changefreq>

        <priority>0.7</priority>

    </url>

</urlset>

یک سوالی که پیش میاد اینه که یعنی ما اگه "تناوب تغییرات"( change frequency) رو بگذاریم روی "روزانه"(daily) و "اولویت"(priority) هم بگذاریم روی 1، گوگل هر روز میاد و با قدرت لینک ما رو چک میکنه ؟ بله! این کارو میکنه! اما فقط در صورتی این کار به رویه دایمی تبدیل میشه که هر بار که بیاد تغییراتی توی صفحه ببینه، اگر چند روز پشت سر هم بیاد و ببینه تغییری اعمال نشده، به صورت خودکار خودش توی سیستم خودش به خودش میفهمونه که "ای بابا اینا سایتشون رو هر روز به روز نمیکنند پس برای چی وقت خودمو تلف کنم و هر روز بیام، چند روز یک بار هم بیام کفایت میکنه"

چند نکته پشت پرده ای

 در مورد سایت مپ که جای دیگه ای گفته نشده اونم اینه که

1-میتونید سایت مپ ها رو فشرده کنید! البته فقط با فرمت . gz

2- سایت مپ حداکثر سایزش میتونه 50 مگا بایت باشه

3-سایت مپ میتونه حداکثر 50000 صفحه رو داخل خودش داشته باشه.

4-سایت مپ رو میشه در فایل روبوتس(robots.txt) هم به کار گرفت. (رباتس چیست؟)اینجوری:

Sitemap: <sitemap_location>

البته sitemap-location  باید به صورت کامل نوشته بشه. اینجوری:

https://www.example.org/sitemap.xml

5- از سال 2011 هم گوگل اعلام کرد که سایت های چند زبانه به دو روش میتونن سایت مپ هاشون رو برای ما بفرستن.

به طور مثال اگر یک وب سایت داشته باشیم به زبان انگلیسی و زبان یونانی از این متاتگ در صفحات یکسان استفاده شود.

<link rel="alternate" hreflang="en" href="http://www.example.com/en" >

<link rel="alternate" hreflang="gr" href="http://www.example.com/gr" >

 

روش دوم برای سایت مپ های سایت های چند زبانه:

<url>

  <loc>http://www.example.com/en</loc>

  <xhtml:link        rel="alternate"        hreflang="gr"        href="http://www.example.com/gr" />

  <xhtml:link        rel="alternate"        hreflang="en"       href="http://www.example.com/en" />

 </url>

<url>

   <loc>http://www.example.com/gr</loc>   

 <xhtml:link      rel="alternate"       hreflang="gr"       href="http://www.example.com/gr" />   

 <xhtml:link      rel="alternate"       hreflang="en"       href="http://www.example.com/en" />

</url>

 

6- داشتن چند سایت مپ در یک وب سایت هیچ مشکلی نداره و میتونید برای هر بخش یک سایت مپ مجزا تهیه کنید.(به شرط داشتن حوصله و زمان اضافی)

7-فایل سایت مپ رو هر جایی دلمون بخواد میتونیم توی وب سایت بگذاریم اما نکته مهم اینه که فقط زیرمجموعه های اون پوشه رو پوشش میده فقط! برای همین فقط در پوشه اصلی یا root بگذاریدش که خیال هممون(شما، مشاور سئوتون((احتمالا خودم!)) و گوگل) راحت باشه.

8-توی change frequency میشه تغییرات ساعتی هم اضافه کرد! یعنی "hourly" یعنی راس هر ساعت گوگل بیاد و چک کنه سایت رو برای تغییرات توی صفحات.

9- آخرین نکته از پشت پرده ی سایت مپ اینکه سایت مپ عکس و ویدئو هم داریم! که خیلی مهیجه و برای سئو خیلی خیلی کاربرد داره.

انواع سایت مپ

بسته به نوع ساختاری سایت مپ کلا 4 نوع سایت مپ بیشتر نداریم.

HTML Sitemaps

اولین نوع، html هست که در یک صفحه تمام لینک ها رو قرار بدیم و اسم صفحه هم بگذاریم sitemap(روش منسوخ شده است! تازه تاکید شده که استفاده نشه. اطلاعات بیشتر در مورد عدم استفاده از HTML sitemaps) و اگر این نوع سایت مپ میخواید داشته باشید بهتره نوع سوم رو انتخاب کنید.

XML Sitemaps

نوع دوم xml بود که بالا توضیحات مختصر رو در موردش دادم.

TEXT sitemaps

نوع سوم از سایت مپ ها، سایت مپ های بر اساس متن (تکست-TEXT) هستند.

اگر وب سایت شما فقط و فقط شامل صفحات ساده  است( و تصاویر و ویدیو و .... ندارید) میتونید از این نوع سایت مپ استفاده کنید که اصلا توصیه نمیشود.

البته این نوع سایت مپ محدودیت 10 مگا بایتی داره ولی میشه فشرده اش کرد اما فقط با فرمت gzip) روش ساخت سایت مپ های تکستی خیلی ساده است. کافیه یک فایل نوت پد باز کنید و توی هر خط یک لینک رو اضافه کنید. اسم فایل رو هر چیزی میتونید بگذارید ولی اگر sitemap.txt باشه بهتره. نکته مهم اینه که حتما باید این فایل تکست رو به صورت UNICODE ذخیره کنید.

SYNDICATION FEED Sitemaps

اگر از RSS زیاد استفاده میکنید، میتونید از این نوع سایت مپ استفاده کنید. گوگل از atom 1.0 , RSS 2.0 پشتیبانی میکنه. نکته مهم اینکه میتونید از mRSS برای سایت مپ ویدیوهاتون هم استفاده کنید. (اطلاعات بیشتر mRSS)

GOOGLE SITE sitemaps

خود گوگل این امکان رو میده که وب سایت بسازید!(گوگل سایت) اگر وب سایت شما با استفاده از سرویس گوگل سایت ساخته شده، به طور اتوماتیک خود گوگل براتون سایت مپ تهیه میکنه.اگر نمیدونید این سایت مپ کجا است باید به آدرس زیر مراجعه کنید.

http://sites.google.com/site/yoursitename/system/feeds/sitemap

اگه با استفاده از گوگل اپز یا جی سوتز(gsuites) استفاده کردید(البته اسمش جدیدا انگار عوض شده و شده workspace!) باید به آدرس زیر مراجعه کنید.

http://sites.google.com/yourdomain/yoursitename/system/feeds/sitemap

حالا ممکنه گیج شده باشید و این سوال پیش بیاد که کدام نوع سایت مپ مناسب ترین نوع سایت مپ است که در ادامه به این سوال هم جواب میدهیم.

بهترین نوع سایت مپ کدام است ؟

قطعا سایت مپ های XML از همه بهتر و کارآمدتر هستند . پس اگر قراره سایت مپی داشته باشید حتما از نوع XML باشه. xml یه جورایی به صورت استاندارد در سایت مپ تبدیل شده است.

چه تعداد سایت مپ میشه توی یک وب سایت داشت؟

برای تعداد سایت مپ محدودیت 500 تایی وجود دارد. یعنی فقط 500 تا سایت مپ میتونید داشته باشید! ولیکن به طور معمول یک وب سایت کوچک که بین 100-150 صفحه داره، یک سایت مپ کافیه.(گوگل که میگه زیر 500 صفحه یعنی وب سایت کوچیک و اصلا ممکنه نیاز به نقشه سایت نداشته باشید! البته جدیدا که قدرت گوگل بیشتر هم شده به سایت های زیر 1000 صفحه میگه وب سایت کوچیک) البته میشه چند سایت مپ داشت و از اونا استفاده کرد ولی به این نکته توجه کنید که داشتن چند سایت مپ مدیریتش یه کم سخت تره پس اگر فقط یک نفری دارید یک وب سایت رو اداره میکنید داشتن بیشتر از یک سایت مپ ممکنه بعد از چند وقت برای شما به یک چالش بزرگ تبدیل بشه!(اگر براتون سوال شده که چطور 500 تا سایت مپ تعریف کنید،حتما وب سایت گردن کلفتی دارید و قطعا خودتون بلدید!) ولی برای خالی نبودن عریضه فقط و فقط اشاره ای به سینتکسش میکنم که خیلی شبیه خود سایت مپ هستش.

چند سایت مپ در یک وب سایت

فقط از چهار قسمت اصلی تشکیل شده

قسمت اول که معرفی فایل xml هست که نسخه و نوع انکدینگ هستش.

قسمت دوم sitemapindex هست که به بقیه اعلام میکنه من یک سایت مپ معمولی نیستم و من معرفی کننده چند سایت مپ هستم.

قسمت سوم sitemap هست که میگه با باز و بسته شدن تگ (تگ چیه؟!)سایت مپ یک عدد سایت مپ رو معرفی میکنه.

قسمت چهارم loc هست که آدرس سایت مپ رو در برداره.(که میتونه xml باشه یا فایل فشرده اش با پسوند gz)

 

اصلا من نیاز به سایت مپ دارم ؟

از نظر سئو، از هر کارشناسی  و متخصص سئو که بپرسید بهتون میگه بله! اختیاج دارید. اما خود گوگل میگه در صورت داشتن یه شرایطی اصلا نیاز به سایت مپ ندارید. حالا شرایطی که گوگل میگه ممکنه سایت مپ نیاز ندارشته باشید چیه؟

1- سایت شما کوچیک باشه(یعنی زیر 500 صفخه باشه)

2- از وب سایت های بلاگر، ویکس یا سرویس های آماده استفاده میکنید(خود این سرویس ها به صورت پیشفرض براتون سایت مپ میسازند و نیازی نیست شما بسازین)

3-توی سایتتون خیلی کامل و جامع لینک سازی داخلی انجام داده باشید به طوری که خزنده گوگل همه لینک ها و صفحه های وب سایت شما رو دیده باشه.

4-مدیا(ویدیو و صدا) و اخبار خیلی کمی دارید و یا اونقدر اهمیت نداره براتون که اخبارتون توی سرچ اخبار گوگل قرار بگیره یا نگیره یا ویدیو در سرچ ویدیو گوگل بیاد یا نیاد.

 

از من میپرسن اینا رو از کجات در میاری که زیر 500 صفحه ممکنه نیاز به سایت مپ نباشه؟ منم میگم اول از همه به کلمه ی ممکنه دقت کنید و دوم که اینا رو خود گوگل میگه و برای خوندن اطلاعات کامل ترش میتونید به مراجعه کنید به آیا من به سایت مپ نیاز دارم ؟ ولی طبق معمول اگه از من هم بپرسید که نیاز به سایت مپ دارم یا نه ، من هم میگم که بله نیاز دارید. پس حرفای گوگل رو در این مورد گوش نمیدیم!

 

 

چند نمونه سایت مپ

در زیر چند نمونه سایت مپ ببینیم:

 

قصدم این بود که توضیحاتم کامل باشه ولی متاسفانه نبود! چون حوصله شما هم سر میره( و الان خودم خوابم گرفته!) اما این مقاله به زودی در یک یا چند مرحله ی دیگر تکمیل میشود.چون هنوز به اهمیت سایت مپ برای سئو اشاره ای نکردم و همینطور به روش ساخت سایت مپ  و همینطور نقش سایت مپ در سئو

نکته مهمی که باید بهش اشاره کنم اینه که نظر دادن رایگان است! عادت کنیم و یاد بگیریم که نظرمون رو بگیم.

نظرات (2)

این نظر توسط مدیر سایت کمینه شده است

قسمت تاریخچه ی سایت مپ رو هیچ جای دیگه ندیده بودم!
ممنون

نیلوفر
این نظر توسط مدیر سایت کمینه شده است

خواهش میکنم. هر سوالی که داشته باشید در مورد سایت مپ و انواعش و سئو و مرتبط با سئو...میتونید مطرح کنید تا پاسخ داده بشه.

حمیدرضا علیمردانی
هنوز نظری ارسال نشده است

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید )
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت