سایت مپ چیست؟ در ادامه به این سئوال و سئوالاتی دگر پاسخ خواهیم داد. و انواع سایت مپ را بررسی میکنیم و چند نمونه سایت مپ برای شما نشان خواهیم داد.

سایت که به معنی سایت است و مپ هم به معنی نقشه! این دو در کنار هم میشن سایت مپ. این ساده ترین تعریفی بود که میشد ارائه داد. اما اگر تعریف کمی علمی تر آن را بخواهید با من همراه شوید. برای کسانی که تازه به طراحی سایت، سئو و دنیای دیجیتال مارکتینگ پیوسته اند، سایت مپ میتواند شروع خوبی باشد.

تعریف دوم  سایت مپ که کمی تکمیلی تر از تعریف اول سایت مپ میباشد: یک کتاب رو در نظر بگیرید.( این کتاب ممکنه چند صفحه یا بیشتر از 500 صفحه باشه) من زیاد فرصت ندارم تا این کتاب رو دقیق و مو به مو بخونم. پس میرم به فهرست و یک نگاه به فهرست این کتاب 500 صفحه ای میندازم و. فقط قسمت هایی که مورد نیازم هست رو میخونم. سایت مپ مثل یک فهرست برای یک وب سایت یا یک پرتال(اگر گیج نمیشوید واز مبحث اصلی فاصله نمیگیرید :تفاوت وب سایت و پرتال چیست را مطالعه کنید.) است. تنها تفاوتش اینه که گوگل همه رو با دقت مطالعه میکنه.  هر چی پایین تر میریم مطالب علمی تر و آکادمی تر(البته در محتوا نه در لحن!) میشوند.

تعریف سوم که با علت به وجود آمدن سایت مپ عجین شده است: شرکت گوگل بعد از اینکه از شراکت با یاهو یواش یواش معروف شد و یکه تاز میدونِ موتورهای جستجو شده بود، سرش حسابی  شلوغ بود. خودش قدیما میومد و به همه ی صفحات وب سایت ها سرک میکشید و هر چی لینک سر راهش میدید رو میرفت و اطلاعاتشون رو طبقه بندی میکرد و بعد هم ایندکسشون میکرد.(البته هنوز هم این کارو میکنه) اما اون سال ها محتویات سایت ها از فرمت های عجیب غریب (و البته بینهایت مهیج و کاربردی در زمان خودش) استفاده میکردند. مثل فلش و سیلورلایت و آجاکس ( یا آژآکس که اون زمان آخرت ِ فناوری ترکیبی کلاینت ساید و سرور ساید بود.) اگر اشتباه نکنم از  اواخر خرداد یا تیر ماه سال 1394 بود که گوگل پیش خودش گفت چرا باید همه ی کار ها رو خودش به تنهایی انجام بده ؟ پس وبمسترها چیکار میکنن ؟ یک طرفه اگر به قاضی نرویم، اما از اون طرف هم ما وبمسترا سرمون حسابی شلوغ بود. از بد روزگار برای سایت هایی که لینک های زیادی داشتن خیلی سختی میکشیدیم و دونه دونه باید لینک ها رو به همراه مختصری توضیح در موردشون به گوگل معرفی میکردیم.( الان که خوب عمیق میشم میبینم که گوگل همچین هم شرکت پیچیده و نابغه ای هم نبود اوایلش!)

گوگل که از زخم زبونای وبمسترها و ایمیل های شکایت که "گوگل جان چرا فلان صفحه منو ایندکس نکردی، چرا فلان قسمت رو نصفه ایندکس کردی و فلان جای سایت من رو چرا دفرمه کردی و ....." کمی خسته شده بود.رفت پیش برادر بزرگترش (یاهو) و خواهر کوچیکترش( ام اس ان) و با اونا مشکلش رو مطرح کرد و اون ها هم تصدیق کردند که این مشکل عذابشون میده و با هم دیگه مشورت کردن که چیکار کنیم که فشار این همه کار هم از روی شونه های وبمسترها و هم از روی شونشون برداشته بشه و این سه تا غول جستجوگرتصمیم گرفتند تا یه استانداردی رو تعریف کنن و هر سه تا ازشون پشتیبانی کنند تا وبمسترها راضی بشن و ازش استفاده کنند که البته این هم برای وبمسترا خوب بود(باعث میشد که راحت تر یو آر ال هاشون رو دسته جمعی و یهویی سابمیت کنن) و هم برای موتورهای جستجوگر(به قول شما امروزیا یه معامله ی وین-وین). برای همین به وبمسترها و فعالان حوزه سئو گفتش که: آقایان و خانم های محترم، اطلاعات مربوط به صفحه هاتون رو خودتون به من بدید که من حداقل دنبالشون نگردم و سریع بیام و اطلاعات مورد نظرم رو جمع آوری کنم و برم. اما چون ممکنه تغییراتی هم بدید، دوباره میام ولی بهم بگین که کی(چه زمانی برگردم) و اطلاعات رو دوباره جمع آوری کنم و برم. غیر از این باشه دیگه من مسئولیتی قبول نمیکنم.(امضا گوگل و سایر موتورهای جستجوگر پیشرو..). البته از اونجایی که در همه جای دنیا هر کسی یه جور مختلف فکر میکرد و عمل ها هم متفاوت بود و برای اینکه هر کسی هر جور دلش میخاد اطلاعات رو برای گوگل نفرسته، یک سری قاعده و استاندارد تعریف کرد براش و اسمش هم گذاشت سایت مپ. یعنی نقشه سایت.

اول از همه این قانون رو براش گذاشتن که سایت مپ باید xml باشه(حالا یکی بگه xml چیه دیگه؟)

دوم اینکه برای اینکه این فرصت به تمام زبان های محلی داده بشه که بتونن ازش استفاده کنن(چون دیگه گوگل جهانی شده بود و میخواست یک استاندارد جامع رو مطرح کنه) باید بر اساس Unicode  باشه.

سوم اینکه:چون همه چیز در حال به روز شدن و رفع ایراد بود و هر روز و هر روز ورژن های جدیدی از همه چیز از خودِ استاندارد ها بگیرید تا نرم افزار ها و چه و چه میومد بیرون، قرار شد  نسخه xml  هم توی سایت مپ ها مشخص کنیم.

چهارم اینکه خود سایت مپ هم 2 تا ورژن(نسخه 0.84 و نسخه 0.90) داره که ورژن اون هم باید مشخص کنیم.

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>

<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9"   xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"   xsi:schemaLocation="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9 http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9/sitemap.xsd">

 

حالا یه نگاه مختصر بندازیم به استانداردی که خانواده ی موتورهای جستجو تصمیم گرفتن ازش پشتیبانی کنن که چجوریه؟

هر لینک (یا هر یو ار ال) در سایت مپ 4 تا مشخصه داره

اولی که آدرسشه که اینجوری نوشته میشه(loc هم مخفف لوکیشن هستش)

<loc>http://example.com/</loc>

 

دومی تاریخ آخرین تغییراتشه که اینجوری نوشته میشه(lastmod به معنی last modification یا تاریخ آخرین تغییرات هستش)

<lastmod>2006-11-18</lastmod>

 

سومی: کی (یا چه زمانی) بیام دوباره سر بزنم بهتونه که اینطوری نوشته میشه( که میتونه daily-weekly-monthly-yearly باشه)(changefreq همون change frequency هستش)

<changefreq>daily</changefreq>

 

چهارمی هم اینکه چقدر مهمه؟(عدد بین 0 تا 1 میتونه باشه)(که اهمیت هر لینک رو مشخص میکنه و هر چی به 1 نزدیک تر باشه یعنی اهمیتش بیشتره)

<priority>0.8</priority>

 

که دومی و سومی و چهارمی به اولی برمیگرده(یعنی آدرس لینک یا یو آر ال) البته این نکته فراموشتون نشه که فقط بخش اول الزامیه و بقیه سه بخش دیگه اختیاریه. یعنی میتونید ننویسید یا اعمالش نکنید.اما چه بهتر که یا کاری رو انجام ندید یا به بهترین نحو انجامش بدید.

و در نهایت یک سایت مپ با یک لینک به شکل زیر در میاد:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>

<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9"   xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"   xsi:schemaLocation="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9 http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9/sitemap.xsd">

    <url>  

      <loc>http://example.com/</loc> 

       <lastmod>2006-11-18</lastmod>

        <changefreq>daily</changefreq>

        <priority>0.8</priority>

    </url>

</urlset>

 

میان برنامه :

میدونید که فقط یک گروه 11 نفره پشت استاندارد xml بودند که یک گروه 150 نفره ی مشتاق و علاقه مند به smgl( یه چیزی شبیه به xml که پایه و اساس اون رو داره) اون ها رو پشتیبانی میکردند؟ تازه این گروه از آدمها هیچوقت حضوری همدیگه رو ندیدند و فقط با ایمیل و تلکنفرانس صحبت میکردند.

چند نکته پشت پرده ای

 در مورد سایت مپ که جای دیگه ای گفته نشده اونم اینه که

1-میتونید سایت مپ ها رو فشرده کنید! البته فقط با فرمت . gz

2- سایت مپ حداکثر سایزش میتونه 50 مگا بایت باشه

3-سایت مپ میتونه حداکثر 50000 صفحه رو داخل خودش داشته باشه.

4-سایت مپ رو میشه در فایل روبوتس(robots.txt) هم به کار گرفت. (رباتس چیست؟)اینجوری:

Sitemap: <sitemap_location>

البته sitemap-location  باید به صورت کامل نوشته بشه. اینجوری:

https://www.example.org/sitemap.xml

5- از سال 2011 هم گوگل اعلام کرد که سایت های چند زبانه به دو روش میتونن سایت مپ هاشون رو برای ما بفرستن.

به طور مثال اگر یک وب سایت داشته باشیم به زبان انگلیسی و زبان یونانی از این متاتگ در صفحات یکسان استفاده شود.

<link rel="alternate" hreflang="en" href="http://www.example.com/en" >

<link rel="alternate" hreflang="gr" href="http://www.example.com/gr" >

 

روش دوم برای سایت مپ های سایت های چند زبانه:

<url>

  <loc>http://www.example.com/en</loc>

  <xhtml:link        rel="alternate"        hreflang="gr"        href="http://www.example.com/gr" />

  <xhtml:link        rel="alternate"        hreflang="en"       href="http://www.example.com/en" />

 </url>

<url>

   <loc>http://www.example.com/gr</loc>   

 <xhtml:link      rel="alternate"       hreflang="gr"       href="http://www.example.com/gr" />   

 <xhtml:link      rel="alternate"       hreflang="en"       href="http://www.example.com/en" />

</url>

 

6- داشتن چند سایت مپ در یک وب سایت هیچ مشکلی نداره و میتونید برای هر بخش یک سایت مپ مجزا تهیه کنید.

7- آخرین نکته از پشت پرده ی سایت مپ اینکه سایت مپ عکس و ویدئو هم داریم! که خیلی مهیجه و برای سئو خیلی خیلی کاربرد داره.

سایت مپ سه نوع داریم که یکیش xml بود که بالا توضیحات مختصر رو در موردش دادم. یک مدل دیگه از سایت مپ ها، سایت مپ های بر اساس تکست هستند(که محدودیت 10 مگا بایتی داره و میشه فشرده اش کرد اما فقط با .gzip  (و سومی هم سیندیکیشن فید هستش. از اونجایی که این مقاله نمیخوام خیلی طولانی بشه تکست و سیندیکیشن فید رو که کاربرد کمی داره رو توضیح نمیدم و به همون استانداردترین روش xml عمل میکنیم.

قصدم این بود که توضیحاتم کامل باشه ولی متاسفانه نبود! چون حوصله شما هم سر میره( و الان خودم خوابم گرفته!) اما این مقاله به زودی در یک یا چند مرحله ی دیگر تکمیل میشود.چون هنوز به اهمیت سایت مپ برای سئو اشاره ای نکردم و همینطور به روش ساخت سایت مپ  و همینطور نقش سایت مپ در سئو

نکته مهمی که باید بهش اشاره کنم اینه که نظر دادن رایگان است! عادت کنیم و یاد بگیریم که نظرمون رو بگیم.

Comments (0)

There are no comments posted here yet

نظر دادن رایگان است!

  1. Posting comment as a guest.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location