موتور جستجوی گوگل چطور کار میکنه ؟

با موتور جستجوی گوگل آشنا شویم و نحوه کار کردن آن را بررسی میکنیم.

موتور جستجوی گوگل چطور کار میکنه ؟

موتور جستجوی گوگل چطور کار میکنه ؟

موتور جستجوی گوگل چطور کار میکنه ؟

نحوه کار موتور جستجوی گوگل چطور کار است؟

قبل از اینکه بدونیم سئو کردن چیه و کجا به دردمون میخوره شاید باید یک پله به عقب برگردیم و ببینیم موتور جستجوی گوگل چطور کار میکنه! خوب امروزه ما میدونیم که گوگل قویترین موتور جستجوی حال حاضر دنیا است که تونسته تقریبا بیش از 90 درصد جستجوی دنیا رو یک تکه به دوش بکشه. اما واقعا گوگل چطور این همه اطلاعات رو میاره ؟ خوب تقریبا اینو میدونیم که گوگل اطلاعاتش رو از منابع مختلف زیادی میگیره که یکیش صفحات وب هستند(که تقریبا اصل کار بیشتر سئو کار ها همینجاست) اما اطلاعت ورودی گوگل از مسیرهای دیگه هم هستن که توسط کاربرها تولید میشن و به گوگل میرسن و در صفحات وب هم دسته بندی نمیشن.. مثلا گوگل مپ و اطلاعاتی که توی گوگل مپ وارد میکنیم و یا گوگل مای بیزینس. علاوه بر اینا گوگل تا میتونه کتاب های جدید و قدیمی رو از منابع مختلف(مثل کتابخانه های ملی و کتابخانه های معتبر و ...)تهیه میکنه و همه رو اسکن میکنه. و بعد از اسکن کردن با نرم افزار های خاصی (که به OCR معروف هستند)متن های داخل فایل های اسکن شده( عکس یا تصویر )هستند رو تبدیل به حروف تایپ شده میکنه. یکی دیگه از منابع اصلی که گوگل از اونا استفاده میکنه بانک های اطلاعاتی هستند که به صورت عمومی قابل دسترس هستند.. اما ما فعلا با قسمت صفحات وب کار داریم و تمرکزمون برای سئو و بهینه سازی صفحات وب هست.

مرحله اول: خزیدن!

در مرحله اول گوگل میاد چک میکنه میبینه چه صفخاتی توی وب وجود دارند. چون هیچ مرکز ثبتی برای اینترنت وجود نداره (دایرکتوری ها حتی مرکز ثبت اینترنت محسوب نمیشن.)برای همین گوگل به طور مداوم و بی وقفه میگرده توی کل دنیای مجازی تا صفحات وب جدید رو پیدا کنه و اون صفحات رو به صفحات وب که قبلا خزیده و پیداشون کرده اضافه کنه. البته این فقط شامل صفحات جدید اینترنت نمیشه و گوگل طی یه فرایندی و با الگوریتم خاصی دوباره تمام صفحات قبلی رو میگرده. یکی دیگه از روشهایی که گوگل برای پیدا کردن صفحات وب داره اینه که لینک هایی که توی صفحاتی که قبلا پیدا کرده رو دنبال میکنه. لینک ها رو مثل یک در ببینید که گوگل در ها رو باز میکنه و میره داخل اتاق های جدید و میبینه توی اون اتاق چه خبره و چند نفر نشستن و چه اشیایی توش هست و همه رو ثبت و ضبط میکنه. یکی دیگه از راه هایی که برای گوگل برای پیدا کردن صفحات جدید وجود داره، صفحه هایی هست که خود کاربرا و مخاطبان بهش معرفی میکنند. چطوری؟ با سایت مپ. سایت مپ کمک میکنه تا گوگل صفحات وب رو به صورت بهتر و بی دردسرتر ببینه. در کل اگه شما از سرویس های انلاینی مثل ویکس(wix) یا بلاگر(blogger) یا هر سرویس سایت ساز دیگه ای استفاده میکنید، این سرویس ها به طور اتوماتیک برای شما سایت مپ درست میکنند و شما با خیال راحت صفحات جدیدی که میسازید رو به صورت اتوماتیک به گوگل معرفی میکنید.

به محض اینکه گوگل url صفحه ی وبی رو ببینه یا بخزه یا کرال کنه، میپره ببینه توی صفحه چه خبره و چیا توش هست چیا توش نیست.گوگل فورا صفحه وب رو رندر میکنه و شروع میکنه به آنالیز کردن و تمام محتویات متنی رو و بعدش هر چیزی غیر متن باشه رو آنالیز میکنه و در نهایت حالت کلی بصری قالب و لی اوت اون رو هم بررسی میکنه و تصمیم میگیره که کجا باید توی serp(یا لیست نتایجی که بعد از سرچ گوگل برامون میاره) نمایش میده. هر چی گوگل بیشتر از محتویات صفحه سر در بیاره و درکشون کنه، بهتر میتونه کمک کنه که جایگاه بهتری توی نتایج جستجو(serp) بده و تمام اینا بر میگرده به چیزی که ملت جستجو میکنند! و مرتبط ترین و کامل ترین و جامع ترین صفحات رو گوگل انتخاب میکنه تا توی لیست نتایج به ترتیب نمایش بده.

چند نکته برای بهبود خزیدن سایت شما! بهتر دیده شدن توسط گوگل

خزنده ی گوگل مثل یک کاربر معمولی از سایت و صفحات شما بازدید میکنه یعنی هیچ پسورد یا اطلاعاتی از خودش نشون نمیده. برای همین باید مطمین بشین که گوگل حداقل چند صفحه اصلی شما رو میبینه.گوگل باید تمام عکسها و تصاویری که توی سایت میگذارید رو بتونه ببینه تا راحت خزیده بشن و دیده بشن.سریع ترین راه برای دیده شدن سایت شما توسط گوگل اینه که صفحه اصلی سایت یا هر صفحه جدیدی که میخواید گوگل ببینه رو با این ابزار تست کنید.ابزار آزمایش موبایل فرندی بودن وب سایت Mobile-friendly test tool.(حالا چرا موبایل فرندلی بودن ؟ چونکه تعداد کاربران اینترنت که از موبایل استفاده میکنند از کامپیوترهای رو میزی بیشتر شده و گوگل همیشه دنبال راضی کردن اکثریت هست.مفصل در موردش خواهم نوشت.)

با مرام ها بک لینک میدهند

اگه یک صفحه جدید درست کردید و یا یک صفحه رو آپدیت کردید بهتره اون صفحه رو برای گوگل ارسال کنید. ارسال لینک انفرادی برای گوگل submit an individual URL to Google (که البته قبلش باید برای سرچ کنسول ثبت نام کرده باشید) و اگه چند صفحه رو به طور همزمان میخواید به گوگل بشناسونید باید از سایت مپ استفاده کنید.(که قبلش باید سایت مپ ساخته باشید خواندن این مقاله رو توصیه میکنم.سایت مپ چیست ؟ و نقش سایت مپ در سئو)

یه نکته وجود داره که اگه فقط میخواید گوگل یک صفحه رو ببینه، اون صفحه رو صفحه اصلی سایت یا هوم پیج(Home Page) کنید. چون تا اونجایی که به گوگل مربوطه ، صفحه اول سایت شما یا همون هوم پیج مهمترین صفحه وب سایت شما است. اما اگه صفحات دیگه ای هم دارید ، مطمئن بشین که از صفحه اصلی شما به بقیه صفحه ها لینک وجود داره تا خزنده یا کرالر گوگل بتونه به اونا دسترسی پیدا کنه.

 

یه روش دیگه برای دیده شدن صفحات جدید وب اینه که یه لینک به اون صفحه توی صفحه ای که قبلا گوگل دیده بگذاریم تا از اون طریق صفحه جدیدمون دیده بشه. این فکر خیلی خوبیه مخصوصا برای لینک داخلی سازی(مقصل در موردش حرف خواهم زد) یا حتی از وب سایت های دیگه(مثلا ریپورتاژ اگهی یا تبلیغات یا از طریق نوشتن آدرس سایت توی کامنت و نظرات سایت های دیگه یا روش های دیگه.. البته به شدت پرهیز کنید از اینکه خلاف خطوط راهنمایی که گوگل برامون مشخص کردن چون گوگل هرجا احساس کنه از خطوط قرمزش تخطی شده جریمه یا پنالتی اعمال میکنه..

مرحله دوم: ایندکس کردن

خوب توی مرحله قبلی گوگل فهمید یه صفحه ی وبی وجود داره و محتویاتش رو دید. حالا باید بفهمه این محتویات در مورد چی هست. به این مرحله میگن ایندکس کردن. توی این مرحله گوگل محتویات صفحه رو بررسی میکنه و تصاویر و ویدیوهای موجود احتمالی توی صفحه رو دسته بندی میکنه و غیر این اینا باشه هم سعی میکنه بفهمه که این صفحه ای که جلوشه در چه موردیه و چه دردی رو میتونه از ملت همیشه در صحنه ی جستجوگر دوا کنه. و اطلاعاتش رو توی گوگل ایندکس ذخیره میکنه. گوگل ایندکس یه دیتابیس خیلی خیلی خیلی عظیم و بزرگیه که توی تعداد خیلی خیلی خیلی زیادی کامپیوتر هستش.

راهکارهای افزایش سرعت و بهبود اینکس صفحات وب:

  • تایتل صفحه و پیج یا عنوان ( بهتره اینو بخونید:تایتل تگ یا تگ عنوان title tagچیست؟ و نقش title tag در سئو) رو کوتاه و با معنی انتخاب کنید.
  • تگ های هدینگ(خواندن این مقاله هم توصیه میکنم:هدینگ چیست ؟(Heading) و چطور در سئو تاثیرگذار است؟) مرتبط با متن و محتوای صفحه انتخاب کنید.
  • از متن به جای تصویر بیشتر استفاده کنید. با اینکه گوگل میتونه اکثر تصاویر رو هم بخونه ولی قطعا خوندن متن و تکست براش راحت تره! یا حداقل تا حد امکان alt text برای تصاویر و ویدیو ها استفاده کنید تا برای گوگل خوندنش راحت تر باشه.

مرحله سوم: ارائه ( رتبه بندی)

حالا میرسیم قسمت اصلی کار موتور جستجوی گوگل، وقتی یک کاربر یک عبارتی(یا یک کوئری) رو تایپ میکنه، گوگل میره و مرتبط ترین جواب و پاسخ به کاربر رو که بر اساس فاکتورهای خیلی خیلی زیادی (که ما بهش میگیم الگوریتم های موتور جستجوی گوگل) میاره و نمایش میده به عنوان لیست نتایج جستجو(SERP که مخفف search engine result pageهست) گوگل تمام سعیشو میکنه که با کیفیت ترین جواب ها رو به ترتیب نمایش بده. حالا این فاکتور ها یک دنیای بزرگیه که میشه به چندتاش به عنوان نمونه اشاره کرد. مثلا گوگل به کشور و مکان کاربر توجه میکنه، به زبان محلی و محاوره ای کاربر توجه میکنه، به دستگاهی که کاربر استفاده میکنه(تلفن همراه یا کامپیوتر رو میزی یا تبلت و ....) توجه میکنه. چرا؟ چون خیلی مهمه! مثلا اگه یه کاربری وسط تهران دنبال تعمیرگاه دوچرخه بگرده، اگه توی پاریش یه تعمیرگاه دوچرخه خوب باشه و حسابی سئو هم شده باشه به چه درد کاربری که توی تهران نشسته میخوره ؟ پس اگه همین عبارت رو یکی توی پاریس یا لندن یا چین انجام بده، لیست  نتیجه جستجوش متفاوت خواهد بود(البته اوایل گوگل ازین خبرا نبود! و به مرور گوگل پیشرفت کرد. بارها گفتم و میگم گوگل با این همه پیشرفت های حیرت انگیز هنوز هم خیلی خیلی پیشرفته نیست ولی به مرور بهتر و بهتر خواهد شد و ما بدون شک مستعمره ی دیجیتالی ابر غول اینترنتی هستیم و خواهیم بود.)

راهکارهای رتبه بندی بهتر یا سئو

  • صفحات وبتون رو طوری طراحی کنید که خیلی سریع لود بشن.
  • صفحات وب موبایل فرندلی برای گوگل اولویت دارند.
  • محتویاتی که تولید میکنید مفید باشه! و به روز نگهشون دارید.
  • حتما مواردی که گوگل گفته Google Webmaster Guidelines رو رعایت کنید تا کاربرا تجربه بهتری داشته باشند.

 

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید )
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت