هدینگ چیست؟ و چطور در سئو تاثیرگذار است؟

تفاوت هدینگ و عنوان و نقش این دو در سئو را بدانیم

هدینگ چیست ؟(Heading)  و چطور در سئو تاثیرگذار است؟

هدینگ رو ما توی فارسی با نام عنوان هم میشناسیم که البته عنوان با ترجمه تحت الفظی به title  بیشتر میخوره تا هدینگ برای همین اسم دیگه ای هم براش گذاشتیم و اونم سر صفحه است. البته به خاطر جا افتادن مفهوم این واژه در خود کلمه ی هدینگ بیشتر از همین واژه ی هدینگ در محاوره  و مکالمه بین طراحان و وبمسترها و فعالان سئو استفاده میشه. اما در واقعیت عنوان(تایتل) تعریف جداگانه ای دارد و برای خودش تگ مخصوصی داره.

<title>سئوی خوب از یک فعال سئو خوب</title>

چند نکته در مورد تایتل بگم و بریم سر اصل مطلب که هدینگ باشه. تایتل الزامی است. تایتل الزامی است و تایتل الزامی است.امکان نداره شما وب پیجی طراحی کنید و تایتل نداشته باشه. حتی اگر از دریمویور و فرونت پیج(که منسوخ شده) هم استفاده کنید به صورت خودکار بعد از انتخاب نوع استاندارد تایتل اضافه میشود.نکته بعدی اینکه تایتل فقط و فقط و اجبارا در قسمت هد استفاده میشود و هرگز در قسمت بادی نخواهد بود. و اما تگ هدینگ به شکل زیر است.

<h1>این هدینگ یک میباشد</h1>

هدینگ (Heading)و تایتل(title) تفاوت های اساسی با هم دارند ولی هنوز خیلی ها به این تفاوت ها احترام نمیگذارند.لازمه که تکرار کنم تا بدونید که تایتل(عنوان) باید حتما در قسمت هد(Head) باشه و در بدنه یا بادی(body) استفاده نمیشه. در حالی که هدینگ(Heading) باید در بدنه(Body) استفاده بشه

به ساختار اصلی هدینگ ها میگن ساختار سلسله مراتبی. کنسرسیوم دابلیو تری که استاندارد های وب رو طراحی میکنند و بقیه دنیا از اونا تبعیت میکنند برای اینکه مطالب رو بهتر دسته بندی کنند و مردم راحت تر به اطلاعات دسترسی داشته باشند از روش سلسله مراتبی برای طبقه بندی اطلاعات و داده ها در صفحات وب استفاده کردند و این مدل به صورت استاندارد جهانی مورد قبول واقع شد.

ساختار سلسه مراتبی هدینگ

در استاندارد اچ تی ام ال 6 سطح یا 6 لول هدینگ داریم. که به ترتیب از بزرگ به کوچیک میشن h1,h2,h3,h4,h5,h6هر چی عدد هدینگ بزرگتر میشه، سایز اون هم کمتر میشه. حالا یعنی چی؟ یعنی اینکه اچ1 از همه بزرگتره. اچ 2 یه کم کوچیکتر از اچ 1 هستش ولی از اچ 3 بزرگتره و الی آخر که کوچک ترین سایز مربوط میشه به اچ 6

اندازه های هدینگ های مختلف

البته این نوع تعریف تعریف خوبی نیست چون بزرگی و کوچیکی رو میشه دستکاری کرد(یعنی کاری کنیم که اندازه اچ 1 (H1) بشه نصف اچ 6 !  یا اچ 6 از همه بزرگتر نمایش داده بشه! و این کاملا مغایر با تعریفیه که الان در بالا ارائه کردیم!) ولی به طور کلی در شکل و سایز طبقه بندی بدین صورت است.

 

اما نکته مهم در شکل و اندازه و سایز هدینگ ها نیست. زیرا اهمیت هدینگ ها در ارزش و اعتباریه که بهشون داده میشه و نه سایز و اندازه و شکل آنها. حالا یعنی چی ؟ یعنی اینکه هرجا در صفحات وبی که طراحی میکنیم از اچ 1 (H1) استفاده کنیم، گوگل و سایر انصاره و اعوانه(بینگ و داک داک و ...) متنی که با تگ اچ 1 (H1) وارد کردیم رو به عنوان موضوع اصلی صفحه شما در نظر میگیره. و این در مبحث سئو خیلی مهمه. چون تمام کارایی که برای سئو انجام میدیم برای اینه که بهتر دیده بشیم و  چون گوگل هر صفحه رو برای یک موضوع خاص طبقه بندی میکنه و این موضوع باید در اچ 1 (H1) ذکر بشه، باید اهمیتش رو در سئو به طور جدی در نظر گرفت.

مورد های زیادی داشتیم و دیدم( و شما هم از این به بعد خواهید دید) از قدیم الایام تا هم اکنون که در صفحاتشون به تعداد زیاد از اچ 1 (H1) استفاده کردند!. ربات های گوگل هم همه رو بررسی میکنند و پیش خودشون هنگ میکنند(!) که موضوع این صفحه کدوم یکی از این اچ 1 (H1) ها میتونه باشه! و در آخر بدون نتیجه صفحه یا پیج رو ترک میکنند و به خاطر اینکه رباتای گوگل رو گیج کردید، گوگل هم یه ضربدر رو تخته جلو اسمتون میزنه و امتیاز منفی میگیرید و در رتبه های بالا در گوگل قرار نمیگیرید. برای همین یادتون باشه که در طراحی صفحه های وب فقط 1 بار از تگ اچ 1 (H1) استفاده کنید و اون هم فقط و فقط مختص موضوع اصلی( و دقیق) اون صفحه باشه. در غیر اینصورت نمره منفی در انتظارتونه و تلاش هاتون به ثمر نخواهد نشست.چند تن از بزرگان سئو گفته اند که تایتل و هدینگ هرچقدر به هم نزدیکتر باشه ممکنه در سئو تاثیرات مثبتی داشته باشه. البته همیشه از کپی کردن پرهیز کنید. نزدیک بودن با تکراری بودن متفاوته.

یه نکته ی دیگه هم بگم که استفاده از تگ اچ 1(H1) که گفتیم فقط یک بار استفاده بشه محدود به بدنه و بادی(body) هستش و هرچقدر دلتون میخواد میتونید توی هد(head) از این تگ استفاده نامحدود بکنید.و میدونم که این هم میدونید که تمام مرورگرها از هدینگ ها پشتیبانی میکنند فقط ممکنه کمی در سایز با هم تفاوت داشته باشند.هدینگ در سئو موثر است

و نتیجه گیری کلی متن اینکه عنوان(title) در هد(head) استفاده میشود در حالی که سرصفحه(heading) در قسمت بدنه(body) وب پیج. عنوان و سرصفحه در سئو موثر هستند. عنوان صفحه برای نشان دادن موضوع کلی و سرصفحه هم به عنوان کمک کننده و تعیین کننده خط مشی اصلی نوشته شما مورد توجه موتورهای جستجو خواهد بود.

Comments (0)

There are no comments posted here yet

نظر دادن رایگان است!

  1. Posting comment as a guest.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location