LSI در سئو چیست؟ و lsi keywords چطور بسازیم؟

LSIچیست و تاثیرش در سئو و LSI Keywords را دقیق تر بشناسیم

lsi در سئو چیست ؟

معنا و مفهوم LSI در سئو چیست؟

معنا و مفهوم LSI در سئو چیست؟

طبق روال همیشگی برای توضیح و تفسیر کامل از تعریف LSI شروع میکنیم. بازار داغ حروف اختصاری انتها ندارد! LSI یعنی Latent Semantic Indexing حالا این کلمه ی قلمبه سلمبه چیه ؟ خیلی ساده است! لیست کلمات پیشنهادی گوگل در جستجوها. وقتی ما در گوگل برای جستجو  شروع به تایپ میکنیم، گوگل با توجه به معنا و مفهوم کلمه ای که تایپ شده یک لیست مرتبط رو ارائه میده. وقتی شما کلمه ی ماشین رو سرچ کنید کلمات lsi که گوگل ارائه میده جاده - تایر(لاستیک)- انجین  و ... است.

اما جان مولر(1-جان مولر کیه ؟ 2- جان مولر کجا چنین حرفی زده؟) میگه که اصلا چنین لیستی وجود نداره! پس LSI چیه واقعا؟

اگر به طور خلاصه بخواهیم اشاره ای به LSI (latent semantic indexing) داشته باشیم، یا LSA(latent semantic analysis) یک روش پردازش زبان(language) که در سیستم NLP(natural language processing) در دهه 1980 توسعه داده شده و مورد استفاده قرار میگرفته است. پس یک تکنیک زبان شناسی است تا سئو. جذاب تر از این بی ارتباطی، نحوه کارکردن LSI  است چون باید به ریاضی مسلط باشید! یعنی اگر با مقوله های ریاضی بردار، مقادیر ویژه عددی و .... آشنا نیستید، توضیح دادن نحوه ی کار کردن lsi کاری بس سخت خواهد بود. برای همین ما هم اینکه lsi چطوری کار میکنه رو توضیح نمیدیم. اما برای کسانی که واقعا تمایل به دونستن نحوه کار lsi دارند این مقاله (lsi چطور کار میکنه؟) رو معرفی میکنیم. اما هر تکنیکی که به وجود میاد ، قرار بر اینه که یکی از مشکلات بشر رو حل کنه! ما به جای توضیح چطور کار کردن lsi به توضیح مشکلی میپردازیم که lsi برای حل اون به وجود اومده.جالب نیست ؟! هم میفهمیم که lsi  چیکار میکنه! هم نمیفهمیم! روشی برای انتقال مفهوم یک مقوله ی خاص در سئو..

"کلمه هایی که یک جستجوگر(سرچر) در گوگل تایپ میکنه، خیلی وقت ها دقیقا چیزی نیست که توی گوگل اطلاعات مرتبط با اونا ایندکس شدن." برای حل این مشکل  تکنیک LSI  بسیار کاربردی است. "ما رو گیج نکن. حالا این جمله یعنی چی واقعا ؟" یعنی اینکه فکر کنید اینترنت قطع شده! و هیچ راهی برای کسب اطلاعات به غیر از دایره المعارف های قدیمی برای کسب اطلاعات وجود نداره و شما میخواین از موتور ماشین  اطلاعاتی در بیارین. کافیه به قسمت "میم" وارد بشید و دنبال واژه "موتور" بگردید. اما به محض باز کردن صفحه ی موتور شما با یک وسیله ی دو چرخ(مثل هوندا 125) و اطلاعات پایه موتور دسترسی پیدا میکنید و این اطلاعات چیزی نیست که شما دنبالش بودید و فقط یک تشابه اسمی باعث به وجود آمدن چنین اشتباهی شده. به نظر شما در این حالت اشتباه از کیه ؟ از دایره المعارف؟ یا از شخص جستجو کننده ؟ جواب مشخصه از هیچ کس! وسعت دانش بشری  به قدری گسترده شده که هر کلمه ممکنه در رشته های متفاوت ، معانی متفاوتی داشته باشه(که بهش در زبان شناسی میگیم polysemic words) و یا حتی در یک حوزه تخصصی هر کلمه چند معنا و مفهوم رو القا کنه. خوب حالا فکر کنید گوگل برای اینکه بهترین نتیجه های مرتبط با سرچ یا جستجوی شما رو ارائه بده باید چیکار کنه تا به این مشکل فائق بیاد؟ حالا معنی جمله ی "کلمه هایی که یک جستجوگر(سرچر) در گوگل تایپ میکنه، خیلی وقت ها دقیقا چیزی نیست که توی گوگل اطلاعات مرتبط با اونا ایندکس شدن." رو میفهمیم. از اونجایی که کامپیوترها موجوداتی به غایت نادان هستند، باید در مورد هر چیزی آموزش ببینند و بهشون اطلاعات داده بشه تا بتونن به ما اطلاعات خروجی رو تحویل بدن. اما هر فرهنگ و زبانی برای خودش ساختاری مشخص و بعضا پیچیده داره و لغات هم معنی و لغات هم تلفظ و لغات چند معنایی رو داره. علاوه بر اینها زبان به عنوان یک موجود زنده در حال تغییر و پویایی است و هر روز بزرگتر میشود و به سوی تکامل قدم برمیدارد. چند نمونه فارسی و چند نمونه انگلیسی ملموس میزنیم تا بفهمیم چقدر یک موتور جستجو باید تلاش کنه تا از این مشکلات عبور کند و لیستی از موثرترین نتایج رو برای کاربران جستجوی خود نمایش دهند.

مثال کلمات چند معنایی انگلیسی

  • Fall به معنی افتادن – به معنی پاییز

مثال کلمات چند معنایی فارسی

  • شیر= شیر جنگل
  • شیر= شیر نوشیدنی
  • شیر= شیر آب
  • گور=قبر
  • گور=گورخر
  • کوفته= نوعی غذا
  • کوفته= ناتوان و خسته
  • شانه= وسیله مرتب کردن مو
  • شانه = کتف

(البته علاوه بر اینها کلمات هم معنا مانند ((شاد= خوشحال، کال=نارس و ...))((کلمات هم آوا مانند ارز و ارض - سرا و ثری و ..))هم هست که از بیانش خودداری میکنیم چون دیگه خیلی وارد زبان شناسی میشیم!)

سوال اینجاست که گوگل از کجا باید بفهمه منظور و مفهوم کاربر از شیر کدوم یکی از سه گزینه ی موجود است ؟خیلیا میگن این وظیفه ی گوگله که کلمات مترادف رو بشناسه! و راست هم میگن! چند نمونه از کلمات مترادف بگیم که حسابی جا بیوفته مثلا کلمه ی car  با automobile هم معنی و مترادف هستند. وقتی یکی در مورد car سرچ میکنه، هر چی صفحه مرتبط با car  ایندکس کرده رو میاره..ولی اگر ما یک صفحه بسیار کامل تری رو داشته باشیم که کلید واژه ی اصلیش automobile باشه چی ؟ هیچی این صفحه که میتونست نتیجه خیلی خیلی بهتری باشه برای کاربر نهایی دیده نمیشه و به مرور زمان اعتبار گوگل از بین میرفت و ابر شرکت گوگل ورشکست میشد! پس گوگل برای ارتقای الگوریتم جستجوی خودش باید هر روز و هر روز این الگوریتم رو تغییر میداد و خودش رو به عنوان پیشگام حفظ میکرد و برای همین به مرور زمان کلمات مترادف رو  با استفاده از هوش مصنوعی خودش شناسایی میکنه و این فرآیند احتمالا تا ابد در حال پردازش و به روز رسانی است تا گوگل بتونه بهترین نتیجه های مرتبط با کلماتی که ما دنبال اون هستیم رو ارائه بده. این یعنی لازم نیست هم به انگلیسی و هم فارسی کلید واژه های خودتون رو زورچپون کنید توی متن. البته به این معنی هم نیست که اصلا از کلید واژه هاتون در متن استفاده نکنید!  کلیدواژه و تعداد کلید واژه ها و ویژگی های کلیدواژه رو مفصل در مقاله ای جداگانه صحبت خواهیم کرد. فعلا از lsi دور نشیم!

خوب مشکل کلمات مترادف رو هوش مصنوعی گوگل حل کرد اما با کلمات چند معنایی چه کنیم ؟ تصور کنیم که ما در گوگل تایپ کنیم موس( موس دو تا معنی داره! یکی mouse که ابزاری است برای جانمایی و حرکت دادن کرسر در کامپیوتر و یکی هم موش!به معنای لغوی یک جانور جونده) حالا گوگل از کجا باید بفهمه کدوم مد نظر مخاطبش هست ؟

 

اگر این مقاله را بهتر از سایر مقاله ها دیدید لطفا با بک لینک دادن به ما، مرام خود را به رخ ما بکشید!.

 

اینجاست که مشکل کلمات هم معنی برای گوگل به وجود میاد و گوگل باید به یک روشی از سد این مشکل عبور کنه تا بتونه بهترین نتایج رو برای کاربرش نمایش بده. گوگل برای حل این موضوع باز هم از هوش مصنوعی خودش استفاده میکنه و از کلمات مرتبط  یا همون semantic استفاده میکنه.یعنی چی ؟ یعنی اینکه گوگل کلمه ی موس رو با کامپیوتر و کی بورد و هدفن و لپتاپ و پی سی و بازی و ... مرتبط میدونه و در آن واحد موس رو با واژه های موش، گربه، جونده، جانور، وحشی، فاضلاب و طاعون و وبا ... مرتبط میبینه. این قسمت کار با گوگل هستش ولی قسمت مهم کار با همکاران سئو ما( و یا شما) است. و باید از کلمات مرتبط یا سمانتیک در تولید محتوا استفاده بشه تا بهبودی در سئو شما حاصل شود..

پس تا اینجا فهمیدیم که گوگل در کلماتی که وارد میکنید اگر کلمات مرتبط رو ببینه، منظور شما رو میفهمه و سراغ نتیجه های اشتباه برای نمایش نمیره و اینکه گوگل منظورش از کلمات مرتبط و semantic چیه. مارکترها و سئوکارها مدت زیادی رو وقت صرف میکردند تا این کلمات مرتبط رو پیدا کنند و ازش در بالا بردن رنک خودشون و در سئو کردن صفحات ازش استفاده کنند. البته باید به این نکته توجه داشت که این کلمات مرتبط به صورت روزانه یا ماهیانه به روز میشن و این روش صرفا برای تکیه کردن در سئو، روش مناسبی نیست. اما قطعا استفاده از این روش برای سئو خیلی هم بد نیست و تا حدودی توصیه میشه. اما تکیه کامل در سئو، فقط و فقط محتوا است و بس.

content is the king این خیلی کلیشه و تکراریه ولی واقعا و واقعا و احتمالا تا ابد همین پا برجا است. پس حالا معنی حرف های جان مولر رو میفهمیم که میگفت چنین لیستی به معنای مطلق آن وجود نداره.. یعنی این لیست یک لیست کاملا پویا و در حال تغییر است و  هر کس چنین لیستی رو تهیه کنه، یک لیست موقت رو تهیه کرده که احتمالا زیاد به دردش نخواهد خورد(خود ما چقدر ازین اطلاعات جمع آوری میکردیم!) و موقتا قابل اتکا است. پس به جای وقت گذاشتن روی درآوردن لیست موقت احتمالی lsi به محتوا بپردازید شاید که رستگار شوید.

همه ی اینا رو گفتیم و لذت بردیم که فهمیدیم lsi چیست و lsiچگونه کار میکند؟ اما باید عرض کنم که گوگل اصلا از lsi  توی الگوریتمهاش استفاده نمیکنه! ای بابا پس چه مقاله ای بود این؟ و اصلا از کجا این حرفو میزنی؟

چون که اولا کارکنان گوگل گفتن که گوگل از lsi استفاده نمیکنه! ثانیا که شواهدی وجود داره که نشون میده منطقی هم نیست که گوگل از lsi استفاده کنه.. چونکه:

دلیل عدم استفاده گوگل از LSI  چیست؟

1- lsi خیلی قدیمیه و مربوطه به سال 1989 و زمانی که رسما world wide web و اینترنتی وجود نداشت!

2- lsi یک اثر ثبتی است(یعنی پتنت داره) و حقوق مادی و معنویش به نام گروه بل کامینیکیشنز(Bell communication research) هست و شخصی به نام سوزان دومیز(Susan Dumais) تعلق داره که نکته جالبش اینجاست که این خانم در سال 1997 وارد مایکروسافت شده و در رابطه با روش های نوآورانه جستجو با مایکروسافت همکاری میکنه.. البته پتنت ها 20 سال اعتبار دارند و در تاریخ 2008 حقوق مادی و معنویش لغو شده اما شواهد میگن که گوگل از سال 2003 روش جایگرین lsi رو اجرایی کرده.

3- lsi برای متون و کتاب های ثابت و غیر قابل تغییره و نه برای صفحات اینترنت که به صورت داینامیک  هستند و هر روزه میتوان تغییراتی توی آنها اعمال کرد.در LSI مفاهیم استاتیک بیشتر قابل استفاده است تا مطالب پویا و این نقطه ضعف بزرگی برای ابر شرکت گوگل است که از چنین تکنیک قدیمی و غیرقابل اتکایی استفاده کنه.

4- lsi سرعت جستجو رو به شدت پایین میاره و برای کاربردی در مقیاس چند میلیارد صفحه عملا کارایی نداره.

حالا که نگران شدید و این سوال در ذهنتون شکل گرفته که پس گوگل از چه روشی استفاده میکنه باید بهتون بگم که از یک روش جدید تر و جامع تر و پر سرعت تر با پذیرش بار بسیار بسیار بالاتر..فقط اینا رو گفتم که بدونید و از لحاظ تکنیکی درست نیست که بگیم گوگل از lsi استفاده میکنه ولی تکنولوژی جدید گوگل ظرفیت های بالفعل بسیار بیشتری از lsi داره ولی دونستن مفهوم lsi و لیست کلمات مرتبط کار ما رو راه تا حدود زیادی راه میندازه...

با مرام ها بک لینک میدن! 

LSI Keywords چیست؟ چه نقشی در سئو وب سایت دارد؟

حالا که فهمیدیم lsi چیه، فهمیدم کلیدواژه های lsi کار سختی نیست. کلماتی و عباراتی که بیشترین ارتباط معنایی را با کلمات جستجو شده دارند را گوگل(و سایر موتورهای جستجو) در وهله اول برای فهمیدن ارتباط معنایی آنها برای نمایش  نتایج بهتر برای خودشون و در وهله دوم برای کاربر نهایی برای هدایت بهتر به صفحات با نتایج بهتر ارائه میدهند. یک نمونه از  lsi keywords که گوگل به طور پیشفرض برای هر جستجویی در اختیار کاربر نهایی قرار میده که خیلی برای مارکترها و سئوکارهای همکار و غیرهمکار به درد میخوره رو در تصویر  میبینیم.

عبارت مورد جستجوی ما "lsi در سئو چیست" هست و میبینید که گوگل عبارات پیشنهادی Lsi keywords زیر رو ارائه داده است.

lsigraphy, lsi seo.lsi graph, lsi chart, search lsi keywords, lsi tools, semantic keywords, lsigraph review

 

 

نظرات (2)

این نظر توسط مدیر سایت کمینه شده است

خیلی جالب و جذاب توضیح دادید. من برای سئو نیاز به یک سری آموزش های حرفه ای دارم. از کجا میتونم آموزش های کامل شما رو تهیه کنم؟

محمد امین
این نظر توسط مدیر سایت کمینه شده است

ممنون از لطف شما. آموزش های اصول سئو که تا مدت مشخصی به صورت رایگان ارائه میشه.. موفق باشید.

حمیدرضا علیمردانی
هنوز نظری ارسال نشده است

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید )
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت